Toen Tenzing Travel in juli 2020 het faillissement moest aanvragen, zette Van Verre Reizen de retailtak van Tenzing voort onder de oude, maar vertrouwde, merknaam Special Traffic. Na een moeizame start, midden in de coronatijd, kwam twee jaar geleden de doorbraak. Special Traffic beschikt sinds kort over een nieuwe huisstijl en volop optimisme. Een gesprek met Chris Freitag (manager product en sales) en Jur Nijman (directeur). ‘We willen groeien, maar wel vasthouden aan onze kwaliteit.’
Waarom krijgt Special Traffic nu een nieuw logo?
Freitag: ‘We hebben de naam Special Traffic in 2020 overgenomen uit de boedel van Tenzing Travel. We hebben toen het oude logo, dat uit de jaren ‘80 stamde, een kleine modernisering gegeven, maar het voelde nog steeds erg gedateerd aan. We wilden eerst voet aan de grond krijgen in de markt, dus eerst geld verdienen en afwachten hoe we ons zouden ontwikkelen na de coronacrisis. Nu, vier jaar later, hebben we onze plek in de markt gevonden. Het is tijd voor verdere vernieuwing.’
Nijman: ‘We zagen dat het oude beeldmerk, het wereldbolletje, niet meer uniek was en ook niet meer voldeed aan de uitstraling die we wilden. Het nieuwe logo is moderner, het sluit ook meer aan bij het nieuwe logo van Van Verre.’
Wat is de diepere gedachte?
Freitag: ‘Het nieuwe logo symboliseert onze groei en de modernisering die we doormaken. We hebben bewezen dat we een betrouwbare speler in de markt zijn. We maken een volgende stap, een fris begin dat aansluit bij de verwachtingen van onze klanten en partners.”
Nijman: “Daarnaast hebben we onze slogan aangepast. Voorheen was het: ‘Van de reisspecialist, voor de reisspecialist’, en nu is het: ‘Voor de reisexpert’. Dit benadrukt dat we een puur retailmerk zijn en uitsluitend samenwerken met reisagenten. Het maakt duidelijk dat we ons richten op professionals in de reisindustrie. Het onderstreept onze focus op onze kwaliteit en kennis.’
Hoe belangrijk is de samenwerking met reisagenten voor jullie?
Freitag: ‘Heel belangrijk. Ons merk is erop gericht om reisagenten te ondersteunen en hen te helpen bij het aanbieden van unieke reizen aan hun klanten. Deze relatie is essentieel voor ons succes. We bieden hoogwaardige service en kennis die reisagenten waarderen en kunnen doorgeven aan hun klanten.’
Nijman: ‘Onze samenwerking met reisagenten is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en gedeelde doelen. We investeren in trainingen en tools om hen te ondersteunen, zodat zij op hun beurt de beste service kunnen bieden aan hun klanten. Dit creëert een win-winsituatie voor iedereen.’
Hoe hebben jullie de relatie met de agent opgebouwd? Zat hij of zij te wachten op Special Traffic?
Nijman: ‘De acceptatie door reisagenten verliep vrij vlot, mede dankzij bekende gezichten zoals Patrick Goorhuis, die als gevestigde naam in de reisbranche onze sales doet. We hebben in het begin moeten besluiten om niet met alle retailpartijen in één keer samen te gaan werken, om wachttijden en teleurstellingen te voorkomen. Kwaliteit boven kwantiteit, zeg maar.’
Freitag: ‘In het begin hadden we onvoldoende capaciteit en medewerkers om met behoud van kwaliteit en service de hele retail te bedienen. En je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Door te focussen op een select aantal partners konden we de kwaliteit van onze service waarborgen en tegelijkertijd onze capaciteit uitbouwen. Dit zorgde voor een stabiele basis waarop we verder kunnen groeien.’
Er zijn betere momenten denkbaar om een label voor verre reizen te starten dan midden in coronatijd. Hoe ging dat?
Freitag: ‘De pandemie was een grote uitdaging. In 2021 was er weinig vraag naar verre reizen. Pas in oktober/november 2021 begonnen we weer boekingen te zien, vooral naar Costa Rica en Zuid-Afrika. Toen kwam de Omicron-variant en moesten we weer veel annuleren. Boekjaar 2022 was ons eerste echte jaar van herstel en groei.’
Nijman: ‘Het was een tijd van voortdurend aanpassen en anticiperen op veranderingen. De onvoorspelbaarheid van de situatie vroeg om flexibiliteit en veerkracht. We moesten snel schakelen en creatieve oplossingen vinden om ons aanbod aantrekkelijk te houden.’
Hoe hebben Special Traffic en Van Verre zich sindsdien ontwikkeld?
Freitag: ‘We hebben een gestage groei gezien. Dit jaar draaien we 35 procent meer dan vorig jaar en verwachten we een omzet van rond de 19,5 miljoen euro. We zijn als totaal bedrijf van 14 medewerkers in december 2021 gegroeid naar 45 nu. Het is belangrijk om te investeren in mensen en kennis om deze groei te ondersteunen.”
Nijman: “Die investering in ons team is cruciaal geweest. Door nieuwe, gemotiveerde medewerkers aan te trekken en hen goed op te leiden, hebben we een sterke basis gecreëerd voor verdere groei. Hierdoor kunnen we een hoge standaard van service bieden en onze klanten tevreden houden.’
Welke bestemmingen doen het momenteel goed?
Freitag: ‘Indonesië, Zuid-Afrika, Noord-Amerika en Vietnam zijn populair. Nieuw-Zeeland doet het ook goed, waarschijnlijk door het bucketlist-karakter. Over het algemeen zien we een sterke vraag naar onze kernbestemmingen in Azië en Afrika. Daarnaast zien we een toenemende interesse in bestemmingen als Canada, dat beter presteert dan de VS. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de unieke, authentieke ervaringen die we daar bieden.’
Van Verre heeft in 2021 ook KidsReizen verworven en heeft onlangs een belang in Local Hero Travel genomen. Wat zijn dat voor labels?
Nijman: ‘KidsReizen richt zich op families en biedt op maat gemaakte reizen die geschikt zijn voor kinderen. We hebben een team van vier moeders die hieraan werken en die zelf veel reiservaring hebben. Dat zorgt ervoor dat onze reizen echt aansluiten bij de behoeften van gezinnen. En uiteraard is het aanbod van KidsReizen ook door onze retailpartners te boeken.’
Freitag: ‘Local Hero daarentegen is gericht op reizigers die direct willen boeken bij lokale experts, zonder tussenpersonen. Het stelt reizigers in staat om authentieke, op maat gemaakte ervaringen te krijgen, terwijl ze direct contact hebben met de lokale partner die zijn bestemming door en door kent. Het is een model dat goed werkt voor zowel de reiziger als de lokale gemeenschap.’
Wat zijn jullie ambities voor de komende drie jaar?
Freitag: ‘We willen verder groeien en ons specialisme nog meer uitbouwen. We streven ernaar om voor elke bestemming evenveel expertise te bieden als we nu doen voor bijvoorbeeld Indonesië.’
Nijman: ‘We willen niet als verre reizenspecialist worden gezien, maar als specialist op landenniveau, bijvoorbeeld specialist op Thailand, op Peru of op Zuid-Afrika. Dus geen generalist op verre bestemmingen, maar als specialist op microniveau.’
Hoe gaan jullie dat aanpakken?
Freitag: ‘We blijven investeren in onze medewerkers. Door hen zelf de bestemmingen te laten ervaren, kunnen zij onze klanten beter adviseren. Persoonlijk contact en diepgaande kennis maken echt het verschil.’
Nijman: ‘Daarnaast blijven we ons productaanbod uitbreiden. We kijken naar nieuwe en opkomende bestemmingen, maar zorgen er wel voor dat we altijd dezelfde hoge standaard van service en kennis kunnen bieden. Dit betekent dat we selectief zijn in wat we toevoegen. Onze focus op kwaliteit en specialisme onderscheidt ons. In plaats van een breed scala aan producten aan te bieden, kiezen we voor diepgaande expertise op specifieke bestemmingen.’
Freitag: ‘Ook onze nauwe samenwerking met reisagenten speelt een grote rol. Door hen de tools en kennis te geven die ze nodig hebben, kunnen zij op hun beurt onze producten beter verkopen. Het is een partnerschap dat op lange termijn voordeel oplevert voor beide partijen.’