
De overheid heeft weer een briljant plan bedacht.
Maak vliegen vanuit Nederland zó duur dat mensen vanzelf “duurzaam” gaan doen. Voor verre reizen gaat de vliegbelasting met ongeveer 140 procent omhoog. Goed voor, volgens sommige berekeningen, ruim 1,1 miljard euro extra.
Alleen is er één klein detail vergeten.
Nederland ligt naast Duitsland en België.
Dus straks staat half Zuid-Nederland om vier uur ’s nachts met koffers in de rij bij Düsseldorf Airport, Brussels Airport of Weeze Airport, terwijl Den Haag zichzelf feliciteert met “groen beleid”.
Alleen: een vliegtuig dat opstijgt vanaf Düsseldorf blaast exact dezelfde CO₂ Europa in als een toestel vanaf Amsterdam Airport Schiphol. Die uitstoot denkt echt niet: o jee, hier begint Nederland, ik waai wel een andere kant op.
Sterker nog: Nederlanders gaan eerst óók nog eens honderden extra autokilometers maken naar buitenlandse luchthavens. Klimaat gered hoor.
We hebben dit namelijk al eerder gezien. Met sigaretten.
Accijnzen omhoog. Politici blij. En vervolgens reed Nederland massaal de grens over voor goedkope sloffen Marlboro en kratjes bier. Minder opbrengst hier, meer omzet daar.
Maar nu doen we hetzelfde met vliegen.
Ik ben trouwens ook benieuwd wat dit straks doet met de staatsinkomsten. Zeker met onze vliegende premier, die vaker in het buitenland lijkt te zitten dan in Nederland.
Het is klimaatbeleid op z’n Nederlands: de uitstoot verdwijnt niet, hij krijgt alleen een ander vertrekbord.
Tom…..benzine, boodschappen, tabak, en nu ook vliegreizen.
We worden het land uitgeduwd. Sommige mensen worden van de A12 gratis naar Den Haag gebracht met de bus (lekker klimaatvriendelijk). Verschil moet er blijkbaar zijn.
Grensstreekbewoners malen er niet om waarschijnlijk.
Zo is het maar net! Er schijnen geen mensen meer te zitten op het ministerie die kunnen nadenken! Alleen nono’s en Nederlanders maar betalen.
Het is niet voor niets dat er steeds meer protesten komen, alleen de milieuactivisten worden nauwelijks aangepakt.
Nederland een speldeknop op de wereldkaart, denkt het verschil te maken.
Dit is wel heel erg vanuit de Randstad gerekend. Vanuit Enschede of Nijmegen is Düsseldorf gewoon dichterbij en Weeze zeker (half uurtje vanaf Nijmegen). En vanuit Breda of Tilburg is ook Brussel dichterbij dan Schiphol. Dus die honderden extra autokilometers gaan niet op voor heel veel Nederlanders.