ANVR en SGR presenteren, in samenwerking met de Consumentenbond en de ANWB, een garantiefonds voor losse vliegtickets. Hiermee zijn ook passagiers die alleen een vliegticket kopen, verzekerd als de airline niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.
Het voorstel voor een ticketfonds wordt maandag aan de politiek gepresenteerd. ‘Het voorstel zal uiteindelijk wettelijk geregeld moeten worden, om ervoor te zorgen dat elke airline ook verplicht is om mee te doen’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam.
Tot nu toe zijn vliegpassagiers alleen verzekerd als de vlucht onderdeel is van een pakketreis. Het nieuwe fonds is bedoeld om passagiers schadeloos te stellen wanneer een airline failliet gaat of om gestrande passagiers terug te halen. ‘Hierdoor ontstaat een betere consumentenbescherming, meer ‘level playing field’ met pakket reizen en minder risico’s voor de reisbranche zelf’, aldus Erik Jan Reuver, directeur van SGR.
In de afgelopen bijna 3 jaar zijn er alleen al in Europa zo’n 16 vliegmaatschappijen failliet gegaan, zoals Air Berlin, Wow Air, Aigle Azur en Thomas Cook airlines. Buiten Europa vielen er nog meer om, onder andere Jet Airways. Consumenten zijn dan niet alleen het geld van hun gekochte tickets kwijt, maar gestrande passagiers moeten vaak ook dure enkele reizen kopen om weer terug te kunnen naar huis. Daar komen in veel gevallen nog eens de kosten bij van de annulering van bijvoorbeeld hotelkamers en autohuur, die vlak voor vertrek hoog zijn. Een garantiefonds vergoedt de vliegtickets en/of repatrieert zo nodig de reiziger.
Het plan is dat alle vertrekkende passagiers vanaf Schiphol een toeslag van circa 0,25 – 0, 50 cent per ticket betalen, ongeacht met welke maatschappij zij vliegen. Dat maakt het fonds concurrentieneutraal. Die bijdrage wordt in het nieuwe fonds gestort.
Het doel is om 25 tot 35 miljoen euro op te halen. Als die grens is bereikt, dan wordt gestopt met het heffen van de toeslag, zolang er geen schades zijn.
‘Deze methode werkt goed in Denemarken’, zegt Oostdam. ‘Wij gaan nog een stap verder, want in Nederland hoeven passagiers geen eigen risico te betalen, terwijl in Denemarken een eigen risico geldt van 250 euro.’
De heffing gaat via de luchthavenbelasting op Schiphol. De uitvoering is in handen van SGR die SGRL zal lanceren, met de L van Luchtvaart, een zusje derhalve van SGR. Met het fonds zijn vertrekkende passagiers vanaf Nederlandse luchthavens gedekt. De garantie geldt niet voor vluchten vanaf luchthavens in België en Duitsland. Dat is lastig uitvoerbaar in verband met de heffing en uitvoering.
‘Het bijzondere is dat het ticketfonds een breed initiatief is, want ook de Consumentenbond en de ANWB staan erachter.’ (Foto Shutterstock).
H. van der Weijden zegt
Het is maar weer een paar kwartjes per keer, maar waarom wordt mij een verplichte verzekering opgedrongen voor een risico dat ik best zelf wil en kan dragen? Waarom biedt de SGR niet een echte verzekering aan aan mensen die dat risico toch willen verzekeren en er de premie voor over hebben? Dan kan meteen worden vastgesteld hoeveel behoefte er echt aan is.
En dan heffen via de luchthavenbelasting; ondoorzichtiger kan het niet!
Ik wil niet meebetalen aan het dekken van andermans risico’s. Er zijn al genoeg van dat soort regelingen in Nederland.
Het is te hopen dat een wettelijke regeling hiervoor het niet haalt!