De plannen van KLM om groot uit de pakken met pakketreizen, na het verwerven van een meerderheidsbelang in Aitrade, zijn bij sommige touroperators verkeerd gevallen.
De Telegraaf citeert maandag enkele touroperators die spreken van concurrentievervalsing, omdat KLM staatssteun krijgt. Door extra in te zetten op de verkoop van pakketreizen zou de maatschappij de eigen klanten, de touroperators, gaan beconcurreren.
KLM zou de naam KLM Holidays willen introduceren, meldt de krant. Tot nu toe hanteerde KLM de naam KLM Package Deals.
Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, weerspreekt de kritiek. De deelneming in Aitrade heeft volgens hem niets met staatssteun te maken, zegt hij tegen de krant. ‘We moeten investeren om klaar te zijn voor marktherstel.’
Jeroen Martron, CEO van Aitrade, verklaarde eind vorige week tegenover TravMagazine dat de plannen voor de deal met Airtrade al van voor de coronacrisis dateren.
Kreulen zei in dat zelfde al dat KLM met Package Deals een toonaangevende touroperator wil worden. Het is overigens niet de eerste keer dat de KLM-directeur zoiets zegt.
In het grote Top 50-interview van november 2019 liet Kreulen al weten dat de Package Deals van KLM ‘als een speer’ verkopen.
Deze Package Deals worden al sinds de start in 2015 gefaciliteerd door Airtrade. Kreulen, in november 2019:
‘Via onze leverancier Airtrade hebben we SGR-dekking. En als het nodig is, dan sluiten we ons toch zelf aan. De grens die we daaraan stellen, is dat het allemaal wel dienend moet zijn aan het core product vliegen. We gaan geen postorderbedrijf beginnen, want dat heeft geen raakvlak. Wat we doen, moet wel dienend zijn aan het core product. En dat is vliegen.’
Kreulen, nog steeds in november 2019:
‘Met KLM Package Deals zitten we een beetje in eigen touroperating en dat gaat goed. Ik zit zelf te denken om het label te veranderen en te rebranden. Het is niet uitgesloten dat we zelf wat accommodaties kunnen gaan inkopen op bepaalde bestemmingen.’
‘Er is nog niets besloten, maar ik zou KLM Package Deals anders willen branden en steviger willen neerzetten. Voor ons als KLM wordt het touroperating-kanaal steeds belangrijker. Ik zie absoluut kansen om dat te vergroten. Als daar eigen accommodaties cq eigen inkoop van accommodaties voor nodig is, dan zullen we dat niet nalaten. En dan zie je dus dat daar weer de grenzen een beetje gaan vervagen. Dan ga je echt touroperating doen’, aldus Kreulen eind 2019. (Foto KLM).
Geef een reactie