Het strategisch belang dat KLM in Airtrade heeft genomen, werkt voor KLM als een katalysator bij het verder ontwikkelen van drie belangrijke pijlers. Eén hiervan is het verder uitrollen van KLM Package Deals. ‘We willen een toonaangevende touroperator worden’, zegt Harm Kreulen (directeur KLM Nederland), die samen met Jeroen Martron (CEO Airtrade) een toelichting aan TravMagazine geeft.
Beide bedrijven maakten vrijdag bekend dat KLM een strategisch belang in Airtrade heeft genomen. Hierbij krijgt KLM de meerderheid van de aandelen in handen. Directieleden Jeroen Martron (CEO) en Frank Wester (CFO) van Airtrade hebben samen met BCD Group de andere aandelen in handen. BDC Group van John Fentener van Vlissingen was al langer minderheidsaandeelhouder.
Martron en Wester hebben zich gecommitteerd om nog zeker drie jaar als directielid leiding te geven aan Airtrade, zegt Martron.
‘BCD en Frank en ik blijven gewoon aandeelhouder van Airtrade. Dat is ook een teken van de onafhankelijkheid van Airtrade.’
Ambitie
Samen met consolidating (uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche) en de verdere uitrol van het distributiesysteem NDC zijn de KLM Package Deals een belangrijke pijler van het distributiebeleid van KLM, zegt Kreulen.
Er is volgens Kreulen ‘een grote ambitie’ met KLM Package Deals. ‘We willen daarmee een toonaangevende touroperator in de markt worden, Niet alleen in de Nederlandse markt, maar wellicht ook in andere markten. Op alle drie deze pijlers hebben we een intensieve samenwerking met Airtrade. Daarom was het voor ons interessant om een strategisch belang in Airtrade te nemen, juist om de ontwikkeling op die drie strategische pijlers veilig te stellen, om daar goed koers op te kunnen houden.’
Airtrade is sinds 2014 de hofleverancier van de Package Deals van KLM. ‘We willen binnenkort met een vernieuwde propositie van Package Deals de markt op, zodra de markt er klaar voor is’, zegt Kreulen. ‘We willen dat de komende jaren door ontwikkelen, want we hebben ambitie op dat gebied en daarvoor hebben we elkaar nodig.’
Details volgen in het voorjaar.
Marktherstel
Op de vraag waarom KLM juist nu is ingestapt, zegt Martron: ‘We waren al voor corona uitbrak met elkaar in gesprek. Er kan nu heel veel niet in de markt, maar straks kan er weer van alles en daar kun je natuurlijk op voorsorteren.’
Kreulen vult aan: ‘We hadden toen onze handen vol met het managen van de crisis. Op een gegeven moment moet je je toch weer voorbereiden op een marktherstel, we weten alleen nog niet precies wanneer dat zal zijn. Maar na een periode van crisismanagement ga je weer meer vooruitkijken. We bereiden ons nu, mede via deze deal met Airtrade, voor op de periode na de crisis, zodat we vol de wind in de zeilen kunnen pakken.’
Onafhankelijk
Kreulen benadrukt dat Airtrade een onafhankelijk bedrijf blijft, onder leiding van Jeroen Matron en Frank Wester. ‘Ze moeten dat vooral blijven doen op de manier zoals ze dat altijd hebben gedaan. Daar gaat KLM zich niet mee bemoeien, want we moeten daar juist de snelheid en het ondernemerschap in houden. Wij gaan ons ook niet bemoeien met hoe Airtrade haar klanten, zoals agenten en andere airlines, gaat servicen en bedienen. Voor ons is belangrijk dat wij ons kunnen doorontwikkelen op onze drie strategische pijlers en dat Airtrade die doorontwikkeling ondersteunt. Dat is de reden waarom we het gedaan hebben.’
Kun je dat beter sturen als meerderheidsaandeelhouder dan wanneer je klant bent, zoals in de oude situatie?
Kreulen: ‘Die vraag hebben we intern ook gesteld. Of het nodig is om een aandeel te nemen in Airtrade om dat veilig te stellen. De conclusie was: ja.’
In het persbericht wordt gezegd dat de neutraliteit van Airtrade voorop blijft staan. Hoe bewijs je dat aan de buitenwacht?
Kreulen: ‘Wij zouden onszelf geen dienst bewijzen als die neutraliteit in het geding komt. Want dan zouden andere airlines kunnen zeggen: ‘Ik weet niet of ik met Airtrade zaken wil blijven doen’. Dat is niet goed voor Airtrade en dus ook niet goed voor ons. Maar er is ook nog de mededingingswet, waar we ons aan te houden hebben.’
Airtrade 32 jaar
Airtrade bestaat inmiddels bijna 32 jaar. Het bedrijf werd in 1989 opgericht en was sinds 1998 onderdeel van BCD Holdings van John Fentener van Vlissingen. Na de fusie van de online reisaanbieders Vliegwinkel, CheapTickets, BudgetAir, Flugladen en Vayama in het begin van 2011, verkreeg het Duitse Aerticket in 2012 de meerderheid (85 procent) in Airtrade.
Jeroen Martron en Frank Wester bleven de directie voeren.
De combinatie met Aerticket was geen lang leven beschoren. Begin 2017 deden Martron en Wester een management buy-out van Airtrade, samen met BCD Group. Hiermee kregen Martron, Wester en BCD Group 100 procent van de aandelen Airtrade Holland in handen. ‘De samenwerking met Aerticket, eveneens actief als consolidator, is volgens Martron nog steeds goed.
Foto: Harm Kreulen (KLM) en Jeroen Martron (Airtrade).
[…] Dutch market but potentially elsewhere as well,’ Harm Kreulen, KLM Nederland director told Travmagazine last week. The Telegraaf says the airline is planning to set up its own travel organisation under the name […]