
Een trouwe en loyale werknemer, erg gedreven, en met hart en ziel betrokken bij het product dat hij levert. Zo omschrijft Carl J. Gerkens, voormalig eigenaar van Incento, de dinsdag overleden Jos Beltman. Hij werd 73 jaar.
Carl Gerkens (76) kocht Incento in 1983 van Tom Posch, die het bedrijf in 1971 had opgericht. Een jaar later solliciteerde Jos Beltman bij hem. Het was het begin van een lange zakelijke relatie en goede vriendschap, zegt Gerkens donderdagavond tegen TravMagazine.
‘Jos solliciteerde bij mij op 1 mei 1984, een jaar nadat ik Incento had overgenomen’, zegt Gerkens. ‘Vanaf het begin was er een klik tussen ons. Natuurlijk omdat we allebei een passie voor reizen hadden, maar ook door hoe we werkten: dingen tot in de perfectie verzorgen, daar stonden we allebei voor.’
Wat maakte Jos voor jou zo’n waardevolle collega?
‘Hij was een ongelooflijk trouwe en gedreven werknemer. Betrokken tot in zijn vezels bij het product dat hij leverde. Ik heb nooit iemand meegemaakt die zo gek was op treinen als Jos, hij wist echt alles. En het mooiste: je kon op hem bouwen. Hij was het gezicht naar buiten van Incento, terwijl ik meer op de achtergrond bleef. Maar ik had zo’n vertrouwen in hem dat ik hem alle vrijheid gaf om het bedrijf te leiden. Bij moeilijke beslissingen overlegden we altijd. Zo werkten we jarenlang als een goed team.’
Hoe typeer je jullie band?
‘We zijn in de loop der jaren echt goede vrienden geworden. Niet alleen collega’s, maar ook privé hadden we veel contact. Dat is altijd zo gebleven, ook na zijn pensionering in 2019. Zelfs toen zijn gezondheid achteruitging en hij niet meer kon praten, bezocht ik hem. De laatste keer dat ik hem bezocht, was afgelopen eerste Pinksterdag.’
Jos was dus tot aan zijn pensioen actief voor Incento?
‘Ja, en daarvoor hadden we samen ook de nodige uitdagingen doorstaan. Toen ik het bedrijf overnam, verkeerde het bijna in faillissement. Met veel inzet hebben we daar samen weer een gezond bedrijf van gemaakt. Ik moest op een gegeven moment de keuze maken om me volledig op ATP te richten. Daarnaast was ik commandant van de brandweer in Bussum met 50 korpsleden. Jos heeft Incento toen als managing director verder geleid. Toen ik later het bedrijf verkocht aan Cees van Pelt (eigenaar van de FST Group, het huidige Destin Travel, red.) wist ik dat ik het met een gerust hart kon doen. Cees had kinderen die interesse in het bedrijf toonden, een toekomstbestendige keuze.’
Welke rol speelde Jos bij de ontwikkeling van Incento?
‘Een grote. Hij heeft de naam van Incento op de kaart gezet in de treinreizenmarkt. Het begon met de Royal Scotsman, toen nog onder general agent Reisbureau Koudijs. Later kwamen onder zijn leiding ook de Venice Simplon-Orient-Express, Rovos Rail en Rocky Mountaineer erbij. Dat waren contacten die Jos zelf heeft opgebouwd, met zijn kennis, charme en betrokkenheid. Hij heeft daar echt een hoofdrol in gespeeld.’
Wat typeerde zijn manier van werken?
‘Jos was heel persoonlijk in zijn zakelijke contacten. Hij hield ervan om relaties op te bouwen. Dat zag je ook terug in de samenwerking met buitenlandse partners. Daarnaast zorgde hij ervoor dat alles tot in de puntjes geregeld was. In de loop der jaren hebben we samen heel wat bijzondere reizen en arrangementen neergezet.’
Wat blijft je het meeste bij als je aan Jos terugdenkt?
‘Zijn enorme passie en zijn loyaliteit. Jos was niet iemand van de grote woorden, maar van daden. Wat hij beloofde, maakte hij waar. En bovenal was hij een fijne collega en een echte vriend. We hebben samen veel meegemaakt en veel gelachen. Het is een groot gemis dat hij er nu niet meer is.’
De uitvaartdienst van Jos Beltman is maandag 23 juni in Zutphen voor genodigden.
Foto: Carl Gerkens en Jos Beltman tijdens het ANVR-congres op Curaçao, in 2016 (Foto archief Carl Gerkens).
Wat een triest bericht. Carl, familie en (ex) collega’s gecondoleerd met dit grote verlies. We gaan Jos missen. Jeroen Martron, Airtrade Holland
Wat een in-en-in triest bericht. Familie en (ex) collega’s gecondoleerd met dit grote verlies. Jos was een aimabele vakman. Een gedreven expert op het gebied van bijzondere treinreizen. RIP Jos ! René Klawer Barentszen