TUI-topman Fritz Joussen maakt zich zorgen om de beperkte groeimogelijkheden van Schiphol. Dat zegt hij in een gesprek met het AD van zaterdag.
‘Onze Nederlandse afdeling heeft het vorig jaar erg goed gedaan, qua omzet en winst een van de beste jaren ooit. Natuurlijk heeft elk land zijn eigen uitdagingen, dat geldt ook voor Nederland. Vooral Schiphol baart ons zorgen. Het is lastig om voor onze vliegtuigen voldoende slots te krijgen. De groei op Schiphol is erg beperkt, dat raakt ons ook. We vliegen ook vanaf Eindhoven, Rotterdam en Groningen, maar Schiphol is toch onze belangrijkste uitvalsbasis. We willen daar graag blijven.’
Op de vraag of het de hoogste tijd wordt voor de opening van Lelystad Airport, zegt hij: ‘Als we daar kunnen groeien, biedt het mogelijkheden. Maar daar zijn de omstandigheden nu nog niet naar. Ondertussen moeten we ervoor zorgen dat we onze zaakjes goed hebben geregeld op de huidige luchthavens.’
Massa
Voor het in goede banen leiden van de miljoenen toeristen wereldwijd lanceert Joussen de term massa-individualisering. ‘Dat klinkt tegenstrijdig, maar de technologie is zo ver dat we iedereen een persoonlijk aanbod kunnen doen. Daar gebruiken we vooral heel intelligente datatechnologie voor. Via onze digitale systemen kennen we de vakantievoorkeuren van onze klanten, dat zijn er wereldwijd inmiddels 27 miljoen. Ons digitale platform stelt ons in staat om de hele groep klanten een op maat gesneden aanbod te kunnen doen, de zogenaamde massa-individualisering. We weten wat voor soort excursie of accommodatie mensen leuk vinden, dus dan kunnen we met een nieuw voorstel komen dat in het verlengde ligt van hun voorkeuren.’
Joussen wil de nieuwe technologie ook inzetten om de bezettingsgraad van accommodaties te sturen. ‘We hebben 360 eigen hotels en veel gegarandeerde kamers in andere hotels. Daar loop je ook een financieel risico mee, want die moeten wel worden gevuld. Wij hebben dat proces om die optimaal te bezetten, gedigitaliseerd. Onze systemen gebruiken daarvoor complexe algoritmes.’
Foundation
‘Ondertussen leiden we met onze TUI Care Foundation mensen op in een aantal landen waar onze resorts staan. Ook helpen we mee aan een betere infrastructuur. Kaapverdië is een mooi voorbeeld. Tien jaar geleden ging bijna niemand uit Europa naar deze eilandengroep. Inmiddels is de bestemming ontzettend populair. Het toerisme heeft de economie een flinke impuls gegeven en voor werkgelegenheid gezorgd. Dat zie je nu op het eiland Zanzibar gebeuren, ook daar is de infrastructuur van de luchthaven eigenlijk nog niet voldoende om grotere vliegtuigen snel te kunnen afhandelen. We willen daarbij helpen en investeren daar ook in. Zo krijgen onze klanten ook steeds meer bestemmingen om uit te kiezen.’