De stijgende brandstofkosten en hogere compensatiebetalingen aan passagiers wegens annuleringen en vertragingen hebben de resultaten van Lufthansa Group over 2018 onder druk gezet.
Lufthansa heeft hierdoor niet het recordresultaat van het jaar ervoor kunnen overtreffen. De omzet steeg in 2018 met 6 procent naar 35,8 miljard euro. De netto winst bedroeg 2,2 miljard euro, ofwel 6 procent minder dan in het recordjaar 2017 (2,3 miljard).
Ondanks de teruglopende winst toont CEO Carsten Spohr zich verheugd met het resultaat. ‘We hebben afgelopen jaar het op na beste resultaat uit onze geschiedenis behaald.’
Lufthansa had in boekjaar 2018 te maken met hogere kosten. Zo waren de brandstofkosten 850 miljoen hoger dan het jaar ervoor. Daarbij kwamen compensatiebetalingen aan passagiers voor vertragingen en annuleringen als gevolg van stakingen. Deze kosten stegen met 70 procent naar een totaal van 518 miljoen euro. Tenslotte was er nog de integratie van toestellen van het failliete Air Berlin in de vloot van Eurowings, de lowcost-dochter van Lufthansa. Hiermee was eenmalig een bedrag van 170 miljoen euro gemoeid.
Lufthansa investeerde vorig jaar 3,8 miljard euro, waarvan het meeste werd gestoken in zuinigere toestellen. De vloot van de totale Lufthansa Group (netwerk carriers Lufthansa, Austrian Airlines, SWISS en lowcost-dochter Eurowings) groeide met 35 toestellen naar een totaal van 763.
De totale Lufthansa Group telde in 2018 een record aantal van 142 miljoen passagiers. Daarmee is Lufthansa Group de grootste maatschappij in Europa. In totaal waren er 1,2 miljoen vluchten met een gemiddelde bezetting van ruim 81 procent.
Nederland
Vanuit Nederland telde Lufthansa Group vorig jaar 1.98 miljoen passagiers, op vluchten van en naar Nederland. Dat is een plus van 3,3 procent. Vanaf Schiphol zijn er rechtstreekse vluchten naar München, Frankfurt, Zürich en Wenen.
‘Nederland is een belangrijke markt voor de Lufthansa Group’, zegt Roberto Mamone, General Manager sales Nederland en Luxemburg. ‘De groei in 2018 bevestigt onze vaste positie in deze concurrerende markt. We zien groei in ons premium segment, met een toenemend aantal boekingen voor Lufthansa Premium Economy en Business Class. Voor ons is dit een bevestiging dat onze focus op het premiumsegment en de recente productinvesteringen goed worden ontvangen door zakelijke reizigers. Het is onze ambitie om de nummer één te zijn op het gebied van klantgerichtheid en productinnovatie.’
Voor boekjaar 2019 mikt topman Spohr op een capaciteitsuitbreiding van 1,9 procent. Dat is lager dan de eerder geplande 3,8 procent. Hiermee wil Lufthansa de gemiddelde ticketprijs op niveau houden.
Foto: Carsten Spohr, CEO van Lufthansa (Foto: Lufthansa).