De nieuwe topman van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, ontvouwt in november zijn plannen en strategie die het concern weer naar de weg omhoog moeten voeren.
De 63-jarige Fransman, die twee maanden geleden aantrad, wil het onderling wantrouwen wegnemen: tussen de directie en de vakbonden, tussen de hoofdkantoren in Parijs en Amstelveen, tussen management en personeel en tussen Franse en Nederlandse werknemers, zo zegt hij in het Financieele Dagblad. Het onderlinge vertrouwen en de goede wil bij het samengaan van Air France en KLM in 2004 moet worden hersteld.
Janaillac noemt de diverse factoren waarmee Air France-KLM heeft te kampen: toenemende concurrentie van airlines in Azië en het Midden-Oosten, de overcapaciteit aan vliegtuigstoelen, economische tegenwind in belangrijke markten als Brazilië en China en het afnemende aantal bezoekers aan Frankrijk.
De topman zegt tevreden te zijn met het systeem van twee hubs van Air France-KLM, Schiphol en Parijs Charles de Gaulle. ‘Het is juist één van onze grootste voordelen dat we deze twee hubs hebben.’
Over de toekomst van Transavia laat Janaillac zich niet uit. In de Franse media circuleren berichten dat het concern Transavia alsnog wil uitbouwen tot een Europese budgetairline, als wapen tegen Easyjet en Ryanair, maar waartegen Franse piloten zich altijd hebben verzet. Een andere optie zou zijn dat Air France-KLM net als concurrent Lufthansa (Eurowings) met een prijsvechter voor verre bestemmingen komt. Ook daarover blijft het tot november stil. Ook bij de KLM-top zijn de plannen nog niet bekend, bleek bij navraag tijdens de KLM Open.