De concurrenten van de toekomst zitten volgens Arjan Kers, topman van TUI Nederland, niet uitsluitend in de reiswereld. ‘Die moeten we vooral ook zoeken in heel andere platformen, met spelers als Bol.com, Coolblue, Amazon, of misschien zelfs Google. Maar als je het hebt over de traditionele spelers, dan denk ik niet dat het panorama veel zal veranderen. Daarin zullen TUI, Sundio Group, Corendon en Thomas Cook nog steeds een belangrijke rol spelen.’
Kers komt aan het woord in de nieuwe uitgave van de jaarlijkse Top 50. Speciaal hiervoor vroeg TravMagazine de ‘bazen’ van de vier grote touroperators om elkaar te interviewen.
Kers beantwoordt hierin vragen van ‘interviewer’ Gert de Caluwe, CEO van Sunweb Group. Gevraagd naar de toekomst van reisbureaus in 2015, zegt Kers: ‘De online groei in Nederland zal afvlakken. Er worden geen grote stappen meer gemaakt van 10 of 20 procent. Wel moeten de huidige reisbureaus zich ook aanpassen aan de nieuwe wereld. Er moet dus meer digitalisering in reisbureaus plaatsvinden. Ik denk aan een experience store, die je kunt combineren met een Starbucks. Mensen gaan vanuit heel Nederland naar Amsterdam voor een Apple Store, waarom zouden ze dan niet naar een fantastische conceptstore komen van TUI en ervaren hoe het is om virtueel op een cruiseschip of op een strand in Cancun rond te lopen? Waarom zou je mensen niet meenemen in de ervaring van het reizen. Reizen blijft het allermooiste wat er is. Ik geloof daar wel in.’
Vliegen
Kers op zijn beurt vraagt Steven van der Heijden (Corendon) naar de grote uitdagingen voor de reisbranche.
Van der Heijden: ‘Dat zijn er behoorlijk wat. In onze sector zal de capaciteit op de Nederlandse luchthavens een onderwerp zijn. Dat zal zeker prijsverhogend werken. Door de krapte zal ook minder concurrentie mogelijk zijn, waardoor een prijsverhogend effect optreedt. We krijgen ook te maken met de klimaatdoelstellingen. De luchtvaartsector heeft de laatste jaren verzuimd om zich hier achter te scharen, te lobbyen en toe te zeggen dat wij ook een bijdrage gaan leveren. Dat kan ons nog duur komen te staan. En de algemene factor: als we hier voortdurend warme zomers krijgen terwijl het nat en koel is in Zuid-Europa, dan krijgen we als sector met grote veranderingen te maken.’
Lees alle interviews in de dubbeldikke Top 50-uitgave, waarin Gert de Caluwe (Sunweb) wordt geïnterviewd door Carola Hoekstra (Thomas Cook) en waarin Hoekstra zelf vragen beantwoordt van ‘interviewer’ Steven van der Heijden. ‘Ik heb weleens gedacht; houd je stoelpoten maar vast’.
Lees hier de online uitgave van de Top 50.