Top 50: de cijfers en verrassende interviews - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Top 50 2018

Top 50: de cijfers en verrassende interviews

Door: | 15 november, 2018

Met een omzet van ruim 1,9 miljard euro versterkt TUI Nederland zijn positie als marktleider. Het bedrijf zag zijn omzet in boekjaar 2017 met ruim 5 procent groeien. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Top 50 van TravMagazine.

In de jaarlijkse ranglijst van de 50 grootste gemengde reisbedrijven volgt zakenreisorganisatie BDC Group op plaats 2, met een omzet van 1,3 miljard euro. Retailgigant D-rt Groep (D-reizen en VakantieXperts) bezet de derde positie, met een omzet van 676 miljoen euro.

In de Top 40 van grootste touroperators in Nederland bezet TUI met een omzet van 1,2 miljard euro opnieuw de eerste plaats, gevolgd door Corendon (499 miljoen euro) en Sunweb Group (391 miljoen euro). Thomas Cook volgt in deze lijst op plaats 4, met een omzet van 322 miljoen euro.
Corendon geeft als enige grote touroperator een prognose voor het lopende boekjaar 2018 af. De touroperator verwacht een stevige groei, van 17 procent, naar een omzet van 584 miljoen euro.

Speciaal voor deze Top 50-uitgave vroeg TravMagazine de ‘bazen’ van de vier grote touroperators om elkaar te interviewen. Deze managers, die doorgaans zelf vaak alleen maar antwoorden geven, bleken uitstekend te kunnen interviewen. Het resultaat is een veelheid aan persoonlijke inkijkjes en visies op het reislandschap van de toekomst. Zo vroeg Gert de Caluwe (Sunweb) aan Arjan Kers (TUI) te kijken naar 2030. En wie dan de grootste spelers op de pakketmarkt zijn. Volgens Kers zitten de concurrenten van de toekomst niet uitsluitend in de reiswereld. Die moeten we vooral zoeken in spelers als Bol.com, Coolblue, Amazon of Google. ‘Al zal er altijd een belangrijke rol blijven voor de traditionele spelers.’

Stef Driessen (ABN Amro) betoogt dat reisondernemers hun klanten met de juiste prikkels beter kunnen stimuleren om vroeg te boeken, mits zij veel kennis hebben over het boekingsgedrag en voorkeuren van hun klanten. ‘Nog veel te vaak stunten reisondernemers met kortingen om reizigers over te halen tot een vroege boeking. Uit ervaringen van bijvoorbeeld attractieparken blijkt dat andere prikkels mogelijk veel effectiever zijn.’

De retail maakt zich ondertussen zorgen over het gebrek aan goed gekwalificeerd personeel en de aansluiting van toeristische opleidingen op de praktijk. ‘Het houden en vinden van goed personeel is en blijft een uitdaging’, zegt Don Kaspers, CEO van D-rt Groep. ‘We hebben recentelijk een nieuwe ‘werken-bij’ website gelanceerd. Hierdoor vervullen we onze vacatures sneller doordat we hiermee betere kandidaten aantrekken. Toeristische opleidingen besteden onvoldoende aandacht aan de mogelijkheden in de reisretail. De functies die wij aanbieden zijn juist door onze omnichannel aanpak veelzijdiger geworden, een mooie leerschool en een mooie opstap naar meer diepgang in de reisbranche.’

Deze uitgave is ‘powered by’: Transavia, Airtrade, FOX reizen van ANWB en ABN AMRO.

(Visited 2.339 times, 2 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.