Thomas Cook draagt circa 3.000 inkoopcontracten van hotels in het populaire zon- en strandsegment over aan Sunhotels, een beddenbank die onderdeel is van Webjet Limited. De touroperator kan zich daardoor meer richten op zijn gedifferentieerde aanbod met eigen labels.
In het kader van zijn New Operating Model maakt Thomas Cook onderscheid tussen algemene accommodaties, die ook door anderen worden aangeboden, en het gedifferentieerde product, waaronder de eigen hotellabels als Sentido, Sunwing en Smartline, maar ook partnerhotels als Iberostar. Door te focussen op hotels die Thomas Cook als enige aanbiedt, kan een hoger rendement worden behaald.
Sunhotels, waarmee Thomas Cook Scandinavië al samenwerkt, gaat niet alleen de 3.000 hotelcontracten onderhouden, het bedrijf gaat ook jaarlijks de hotels bezoeken en controleren op zaken als veiligheid. Dankzij de nauwere samenwerking ontstaat een lowcost-platform voor hotels in het generieke segment waardoor Thomas Cook kosten kan besparen en processen kan stroomlijnen in 15 belangrijke markten.
‘Dat betekent dat we ons nadrukkelijker kunnen richten op hotels waar we als Thomas Cook een verschil kunnen maken en waar we meer invloed hebben’, zegt CEO Peter Fankhauser (foto).
Sunhotels heeft wereldwijd 75.000 hotels in zijn aanbod. De beddenbank is onderdeel van het in Australië gevestigde beurgenoteerde Webjet. Naast de B2B-samenwerking met Thomas Cook en andere afnemers is Webjet ook actief met de hotelmerken Webjet en Zuji richting eindconsument.
Nadat het nieuws over de samenwerking bekend werd, is de koers van het aandeel Thomas Cook met 7 procent gestegen.