Bij de grote storing op Schiphol eind april hebben instanties zoals de gemeente Haarlemmermeer en de marechaussee te weinig informatie met elkaar gedeeld. Ook had er eerder opgeschaald moeten worden, wat bij grote branden of rampen ook gebeurt.
Verder moeten alle partijen beter nadenken welke impact een besluit zoals het afsluiten van wegen heeft, en moet de communicatie naar de passagiers veel beter. Dit staat in een evaluatie van Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee. De evaluatie werd uitgevoerd onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement.
De storing leidde tot chaos op Schiphol, doordat inchecksystemen en vluchten uitvielen. Om de drukte op te luchthaven in te dammen, werden toegangswegen naar Schiphol afgesloten en er reden geen treinen meer. Voor veel mensen leidde de storing tot een vertraagde start of uitstel van de meivakantie.
Verder onderzoek
Eerder werd al bekend gemaakt dat de chaos werd veroorzaakt door problemen met de noodstroomvoorziening op Schiphol. TNO is in opdracht van Schiphol bezig met onderzoek hiernaar. Dat moet eind deze zomer klaar zijn.