SGR gaat op verzoek van de ANVR een rol spelen bij de afwikkeling van klantgelden van reizen die vanwege Covid-19 zijn geannuleerd en die via touroperators en reisagenten moeten worden terugbetaald aan consumenten.
‘Het gaat om gevallen waarin de klant zijn geld terug wil of een voucher wil omzetten in geld en een touroperator en reisagent er onderling niet uitkomen, zodat de gelden via ons terugbetaald worden’, zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver desgevraagd.
SGR treedt bij deze betalingen op als neutrale tussenpersoon, zonder dat de reisagent betalingsgegevens van de klant aan de touroperator hoeft af te geven. Tegelijk weet de touroperator dat de terugbetaalde reissom bij de klant terechtkomt.
De touroperator loopt geen risico meer dat klantgelden bij een faillissement van de reisagent in de boedel vallen en de touroperator een tweede keer dient te betalen, wat nu bij enkele faillissementen van reisagenten het geval is.
De touroperator heeft namelijk een terugbetaalplicht aan de klant als de reis is geannuleerd.
SGR maakt hierbij gebruik van het Reis BetaalPlatform (RBP). Dit is de opvolger van Stichting Derdengelden Reizen. Bij RBP loopt momenteel een pilot met een aantal marktpartijen. ‘RBP heeft hiervoor vrijstelling ontvangen van de Nederlandsche Bank, vooruitlopend op een definitieve betaalinstellings-vergunning’, zegt Reuver.
De touroperator die gebruik wil maken van deze dienst kan via e-mail een verzoek indienen bij RBP. Daarna kunnen individuele afspraken worden gemaakt. Na ondertekening van een overeenkomst kunnen gelden op de derdengeldenrekening worden afgestort en wordt het proces opgestart.
Nadat vastgesteld is dat de consument zijn geld heeft ontvangen, via een betaalbewijs van de reisagent (bijvoorbeeld een bankafschrift of een batchlijst) zal het geld aan de reisagent worden overgemaakt.
Overigens komen SGR en RBP in het najaar met meer informatie over de pilot met het derdengeldenplatform.
Karin Franse zegt
Het lijkt leuk, maar als een touroperatos aan kan tonen de reissom terug betaald te hebben aan de reisagent en deze laatste falliet gaat waarom zou een touroperator dan een tweede keer moeten betalen terwijl de reisagent ook SGR deelnemer is ?
Hier klopt gewoon iets niet.