Ryanair heeft de onderhandelingen over een vervolgorder voor de aanschaf van toestellen van het type MAX10 met Boeing afgebroken. Beide partijen konden het na tien maanden onderhandelen niet eens worden over de prijs.
Ryanair krijgt de komende vijf jaar van 2021 tot 2025 meer dan 200 nieuwe Boeing 737 MAX-vliegtuigen geleverd. Daarmee groeit de vloot van de Ierse maatschappij tot meer dan 600 toestellen, die dan ruim 200 miljoen passagiers per jaar kunnen vervoeren.
Wanneer luchtvaartmaatschappijen grote inkooporders plaatsen bij een vliegtuigfabrikant, krijgen ze meestal behoorlijke kortingen.
Ryanair wilde eigenlijk een vervolgorder plaatsen bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer uit Seattle.
Daar lijkt in eerste instantie niets van terecht te komen. Ryanair en Boeing verschillen van mening over de prijs voor de MAX10-toestellen
‘Daarom hebben beide partijen afgesproken geen tijd meer te verspillen aan deze onderhandelingen’, zegt Ryanair in een verklaring.
‘We zijn teleurgesteld dat we geen overeenstemming hebben kunnen bereiken met Boeing over een bestelling voor MAX10-toestellen’, zegt topman Michael O’Leary.
‘Boeing heeft echter een optimistischer beeld van vliegtuigprijzen dan wij, en we hebben een gerenommeerde staat van dienst in het niet betalen van hoge prijzen voor vliegtuigen.’
Volgens O’Leary heeft Ryanair voldoende capaciteit om de komende jaren te kunnen groeien met een Boeing 737-vloot en kansen te pakken bij de groeimogelijkheden na corona.
‘We delen niet de optimistische visie van Boeing op de ontwikkeling van vliegtuigprijzen. Dat is misschien ook de reden dat Boeing-klanten als Delta en Jet2 orders hebben geplaatst bij Airbus in plaats van bij Boeing.’ (Foto Ryanair).