De aanpassingen die KLM in haar no-show-beleid heeft gedaan, zijn voldoende.
Dat heeft de rechtbank Amsterdam geoordeeld in een rechtszaak die de Consumentenbond had aangespannen over de oorspronkelijke clausule.
KLM voerde de aanpassingen door onder druk van de rechtszaak, schrijft de Consumentenbond op zijn website.
De rechter vindt die no-show-bepaling onredelijk voor passagiers die ongewild hun vlucht missen. Met de wijzigingen vindt de rechter het wel acceptabel.
De Consumentenbond stapte in 2019 naar de rechter, nadat overleg met KLM om het no-show-beding aan te passen, op niets uitliep. Die clausule hield in dat als reizigers een deel van hun vlucht misten (bijvoorbeeld de heenreis) de rest van de reis ongeldig werd, tenzij ze flink bijbetaalden.
De rechtbank oordeelt nu dat een dergelijk beding, zonder uitzonderingsredenen voor passagiers die door overmacht hun vlucht missen, onredelijk is.
KLM heeft tijdens de rechtszaak de bepaling aangepast, waardoor er nu wel uitzonderingen gelden. Dat is voor de rechtbank voldoende. Verder paste KLM ook het boekingsproces aan. Volgens de rechtbank brengt KLM daarmee nu de no-show-clausule voldoende duidelijk onder de aandacht bij passagiers. (Foto Shutterstock).