KLM is sinds 2014 met 10 procent gegroeid op de Duitse markt. De Nederlandse carrier vliegt inmiddels vanaf Amsterdam naar tien Duitse steden. ‘Duitsland is voor ons een topmarkt’, zegt topman Pieter Elbers in Duitse media.
Na Groot-Brittannië is Duitsland voor KLM de belangrijkste markt. Volgens Elbers heeft KLM verdere groei-ambities in Duitsland. De basis hiervoor wordt gevormd door de economische vervlechting van de twee buurlanden.
Elbers gaat ook nader in op de scepsis die in Nederland leeft over de samenwerking tussen KLM en Air France en op de vraag of KLM in 2004 niet de verkeerde partner heeft gekozen. ‘Onze cijfers bewijzen het tegendeel’, zegt Elbers. ‘In 2004, voor onze samenwerking, had KLM een jaaromzet van zes miljard euro. Nu hebben we tien miljard. We hebben sinds die tijd 20 nieuwe bestemmingen gelanceerd. We hebben dus ons routenetwerk uitgebreid en ons passagiersaantal is duidelijk gestegen. Als KLM profiteren we van gemeenschappelijke synergie, zoals IT systemen. We hebben partners verkregen met wie we nauw samenwerken, als Delta en Chinese airlines, iets wat KLM in z’n eentje nauwelijks was gelukt.’
Volgens Elbers zijn de voordelen van de samenwerking met Air France het bewijs dat Jean-Cyril Spinetta (de voormalige topman van Air France) en diens toenmalige KLM-collega Leo van Wijk de consolidatie van de Europese luchtvaartmarkt goed hadden ingeschat. ‘Ze hebben de twee airlines samengebracht ondanks de culturele verschillen.’
Transavia
Transavia versterkt de positie van KLM op Schiphol, stelt Elbers. ‘Nadat Transavia haar business model wijzigde van een charter- naar een lijndienstmaatschappij versterkt ze de positie van KLM in Amsterdam. Transavia Frankrijk fungeert vooral als budget airline en vliegt vanaf Parijs-Orly, dus niet van dezelfde hub als Air France.’
Transavia heeft volgens Elbers vergaande vrijheid zich zelfstandig te ontwikkelen, met eigen tariefcontracten en een eigen commerciële organisatie. ‘Transavia bepaalt zelf welke routes het vliegt en tegen welk tarief. Omdat Transavia Nederland tot de KLM groep behoort, heeft ze veel vrijheid om te concurreren met andere carriers. Dat is in Amsterdam vooral EasyJet, dat daar sterk vertegenwoordigd is, terwijl Transavia op Eindhoven een tegenwicht biedt tegen Ryanair.’