De gegevens van de zwarte doos van het toestel van Ethiopian Airlines dat vorige week zondag neerstortte vertonen ‘duidelijke overeenkomsten’ met die van het in oktober neergestorte vliegtuig van Lion Air in Indonesië.
Dat melden NRC en NOS op basis van uitspraken van de Ethiopische minister van Transport Dagmawit Moges. Beide vliegtuigen waren een Boeing 737 MAX 8. En alle twee kampten ze vlak voor het ongeluk met grillige hoogteverschillen. Dit kan een teken zijn dat de piloot moeite had om het vliegtuig te besturen, stelt de transportminister. In beide gevallen probeerde de bemanning kort na het opstijgen terug te keren naar het vliegveld, maar stortten ze neer.
De informatie uit de zwarte dozen met vluchtdata en opgenomen gesprekken uit de cockpit is in Frankrijk veiliggesteld. Onderzoekers uit Amerika en Ethiopië analyseren die gegevens en komen binnen circa een maand met een voorlopig onderzoeksrapport. Bij de crash vorige week in Ethiopië kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Het ongeluk met een toestel van Lion Air in oktober vorig jaar kostte aan 189 mensen het leven.
Bekend
The Seattle Times onthulde zondag dat bij Boeing al bekend was dat het veiligheidssysteem van de Boeing 737 MAX ‘enkele cruciale gebreken’ had, schrijft NRC. De goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX werd hoofdzakelijk uitgevoerd door de vliegtuigfabrikant zelf, meldt The Seattle Times in een analyse op basis van bronnen binnen de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA). Uit economische overwegingen zou Boeing de FAA onder druk hebben gezet om zelf de veiligheidsbeoordeling te mogen doen. Volgens de Times is de fabrikant niet volledig geweest in deze rapportage. Boeing zou vervolgens hebben aangedrongen op snelle goedkeuring van deze veiligheidsanalyse door de luchtvaartautoriteit.
Volgens The Seattle Times zou het veiligheidssysteem dat zogenoemde stall moet voorkomen, mogelijk te sterk zijn en kunnen piloten dit systeem moeilijk of niet uitschakelen. Bij stall of overtrek stijgt het toestel te stijl op, waardoor de vleugels het draagvermogen verliezen en het vliegtuig neerstort. Bij de crash met Lion Air heeft een probleem met dit systeem de neus van het toestel naar beneden gedwongen.
De FAA en Boeing zijn al vier dagen voor het vliegtuigongeluk van de analyse door The Seattle Times op te hoogte gebracht. In een reactie schreef de FAA afgelopen zaterdag dat de procedure rond de veiligheidscertificering van de Boeing MAX ‘standaard’ was.
Boeing zou nu binnen tien dagen met een software-update voor de 737 MAX komen. De toestellen van dit type staan wereldwijd aan de grond tot er meer duidelijk is over de oorzaak van de laatste crash en of er overeenkomsten zijn met het eerste ongeval.
Het Ethiopische toestel zou na het van de grond komen op de luchthaven van Addis Abeba een ongebruikelijk hoge snelheid hebben gehad, zo werd zondag bekend.