Het opheffen van het merk Vrij Uit en de integratie van het autoproduct in het label Neckermann is niet meer dan een logische stap. Dat zegt René van der Klink, die meer dan 18 jaar (1991-2009) directeur was bij Vrij Uit.
‘In mijn tijd speelde die discussie ook al. Na de overname van Vrij Uit door Neckermann was de vraag al of Vrij Uit als zelfstandig label moest blijven bestaan’, zegt Van der Klink in TravMagazine 11.
‘Ik snap daarom ook goed dat er nu een knoop is doorgehakt. Thomas Cook is een internationaal bedrijf en die zal geen lokale labels in stand willen houden. Natuurlijk is het niet leuk, maar Vrij Uit was de laatste jaren niet meer wat het was. Dat maakt het makkelijker om het label op te heffen. Rationeel gezien snap ik het dus wel, en met emotioneel zijn kun je geen brood verdienen.’
Van der Klink koestert warme herinneringen aan zijn 18 jaar bij Vrij Uit. ‘Ik herinner me de tijd dat Vrij Uit met een aantal van 1,2 miljoen de touroperator was met het grootste aantal passagiers. Dat was inclusief de weekendjes weg, maar op basis van het aantal passagiers was Vrij Uit de grootste in Nederland. Zo stonden we ook in de top 50 van TravMagazine.’
Lees het complete interview met Van der Klink in TravMagazine 11 die deze week verschijnt.