Dit is een Premium artikel, bedoeld voor abonnees van TravMagazine.
Nog geen abonnee? Nu tijdelijk 30% korting op onze abonnementen!
OF
Log in als abonnee
hans.lugten@rondreizen.nl zegt
Helder!
Harry Betist zegt
Ik ben het volledig eens met Kers en Oostdam. Door de vele wisselingen in beursmanagement en sales verloopt de kennis en ervaring. De Vakantiebeurs vergrijst al jaren en men doet niets aan online ondersteuning en verbreding in de 51 weken dat er geen beurs maar wel vakantie-interesse is. Tegelijk wisselt de opzet van de hallen, de herkenbaarheid van landen/regio’s en thema’s en dus de vindbaarheid van aanbieders. Dit wordt versterkt door meer bestemmingen die vanwege lagere kosten en synergie in de stands van grote tour operators staan, hetgeen voor de consument tot nog minder logica leidt.
In het streven naar een zo groot mogelijke meterverkoop wordt de Vakantiebeurs – dit jaar wel extreem – vervuild met aanbieders van etens- en snoepwaren alsmede niet bij deze beurs horende standhouders als matrassenverkopers, loterijen en lederwaren. Het is mijn inschatting dat hiermee 1,5-2 hallen gevuld waren. Daar komen de bezoekers van een reisbeurs niet voor!
De vakdag wordt gedomineerd door, soms in tijdsduur uit de hand lopende, feestjes, borrels en netwerkbijeenkomsten. Het maken van afspraken met relaties staat steeds meer onder druk vanwege de vele ‘gezicht laten zien’-momenten voor genodigden. Daar komt bij dat commerciële presentaties veel bezoek van de beursvloer wegtrekken. Met deze druk is het voor veel buitenlandse verkeersbureaus toenemend de vraag ‘wat doe ik hier op de vakdag’. Zeker omdat veel van de netwerkbijeenkomsten vooral voor en tussen Nederlandse vakgenoten plaatsvinden. Voor deze standhouders wordt de rol van de ITB (en toenemend Fitur) steeds belangrijker om ook Nederlandse vakrelaties te ontmoeten (en dus minder urgentie voor deelname aan de Vakantiebeurs). Overigens zou het goed zijn om de netwerk-app onder de loupe te nemen. Als standhouder kon ik geen bezoekende vakgenoten uitnodigen voor een meeting op de vakdag ….
De consumentendagen staan evenzeer onder druk, ondanks de 9% groei. Donderdag was rondom slecht. Vrijdag had een goed blok van zo’n 4 uur (10-14 u) en was verder teleurstellend. De avondopening voegt niets toe, getuige ook de vele vertrekkende standhouders tussen 17-18 uur. Zaterdag en zondag waren qua volume en interesse goed. Waarom gaan we niet terug naar drie consumentendagen? Ook andere Europese beurzen verkorten de duur. Bovendien is een goed bezette beursvloer voor bezoekers gezelliger.
Los van branding en algemene zichtbaarheid wordt deelname aan een evenement als dit toch vooral afgemeten aan de kosten per bereikte klant/prospect. En die kosten worden voor het ‘marketingkanaal’ Vakantiebeurs alsmaar hoger.
Tot slot een advies aan de Jaarbeurs om eens inhoudelijk te schakelen met de marketeers van grote en niche-marktpartijen om na te gaan of de wijze waarop de Vakantiebeurs gepromoot en de doelgroepen die daarmee bereikt worden anders of effectiever kan. Wellicht ook eens onderzoek doen onder niet-bezoekers over opzet en timing? Is het uit de jaren ’70 stammende tijdstip van begin januari nog wel passend in 2025? Is een openstelling tijdens ‘kantooruren’ nog wel passend of moeten we naar middag-/avondopstelling? Moet de Vakantiebeurs niet naar het in onze branche zo succesvolle ‘all inclusive’? Toegang + trein + broodje gezond bijvoorbeeld? Of 2 tickets + 4 uur parkeren?
En als gezegd, niet alleen in de weken voorafgaand aan de beurs zichtbaar zijn. Communicatie is verbinden, communiceren, herhalen en top of mind blijven.