Na MSC Cruises en Cruise & Maritime Voyages keren meer rederijen Amsterdam de rug toe vanwege de nieuwe toeristenbelasting. Ook het Britse P&O en Cunard gaan Amsterdam mijden en kiezen voor IJmuiden.
Volgens het Parool heeft moedermaatschappij Carnival van P&O en Cunard veertien aankomsten geannuleerd. Het gaat om tien aankomsten in 2019 en vier in 2020. De schepen wijken uit naar IJmuiden, dus de toeristen komen waarschijnlijk toch naar de stad.
Als reden voor het vertrek noemt Carnival uitdrukkelijk de nieuwe toeristenbelasting, schrijft de krant. Met ingang van dit jaar geldt in de hoofdstad een toeristenbelasting van 8 euro per persoon. Volgens de gemeente is de opbrengst bedoeld voor om de stad schoon te houden, maar volgens critici ziet Amsterdam de toeristen als melkkoe.
Amsterdam liet eerder al weten dat de toeristenbelasting voor cruisepassagiers dit jaar 2 miljoen euro in het laatje moet brengen. Hiervan moet 1 miljoen van zee-cruiseschepen komen en 1 miljoen van riviercruiseschepen.
Deze toeslag is kennelijk als een verrassing gekomen voor de rederijen, aangezien de meeste rederijen hun vaarschema vaak al jaren tevoren plannen.
IJmuiden
Bij P&O en Cunard gaat het om relatief grote schepen, met ieder circa 2.000 en 3.000 passagiers. Dat betekent dat Amsterdam heel wat inkomsten misloopt. Omdat dertien schepen na aankomst in Amsterdam pas de volgende dag zouden vertrekken, kwamen de kosten, ofwel de opbrengsten voor Amsterdam, zelfs op 16 euro per persoon.
Carnival merkt volgens de krant fijntjes op dat de stad Amsterdam zeer in de smaak valt bij haar gasten en dat deze ‘experience’ nu wordt aangeboden via IJmuiden. Daarvandaan brengen pendelbussen de passagiers in 40 minuten naar de hoofdstad..
Vanwege de nieuwe toeristenbelasting zijn nu 81 cruises geannuleerd; 33 in 2019 en 48 in 2020. Voor dit jaar verwacht Amsterdam nog altijd 153 aanlopen, maar dat komt volgens de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) ook doordat rederijen op korte termijn geen andere haven konden vinden.
Rotterdam
Eind vorig jaar liet MSC Cruises tegenover TravMagazine weten dat de rederij Amsterdam in 2019 en 2020 links laat liggen. Ook hier is de toeristenbelasting de belangrijkste reden. MSC verplaatst 15 aanlopen naar andere havens, waaronder Rotterdam. Voor 2019 is al zeker dat 10 schepen van MSC naar Rotterdam gaan. Voor 2020 vindt op het hoofdkantoor van MSC een ‘algehele heroriëntatie’ plaats, stelde Erik Schuffel, managing director van MSC Cruises Nederland.
Als cruiseschepen uitwijken naar Rotterdam of IJmuiden en passagiers niet meer naar Amsterdam komen, kost dat de stad geld. Het Parool citeert een rapport van onderzoeksbureau SEO, dat eerder berekende dat toeristen 90 euro per dag besteden. In dat geval loopt Amsterdam waarschijnlijk meer inkomsten mis dan dat de cruisebelasting de gemeente oplevert. (Foto: PTA).