Nederland is een belangrijke herstelmarkt voor het inkomend toerisme in Duitsland. Dat verklaarde Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau, dinsdag op een workshop in Amsterdam.
Duitsland richt zich de komende tijd vooral op bezoekers uit Denemarken, België, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. ‘Het zijn markten die ons de meeste kansen bieden, want vanuit deze landen reis je makkelijk met de eigen auto naar Duitsland.’
Het verkeersbureau hield dinsdag de eerste fysieke workshop in lange tijd, met vertegenwoordigers van diverse Duitse regio’s. Plaats van handeling was de W Hotel in hartje Amsterdam, waar bezoekers in kleine groepjes werden bijgepraat.
Ook het toerisme in Duitsland is hard getroffen door de coronacrisis. Niet alleen bleven buitenlandse bezoekers weg, ook de Duitse toeristen zelf bleven thuis.
In juni was volgens Klare voor het eerst weer sprake van een zichtbaar herstel, met meer dan 1 miljoen overnachtingen uit de directe buurlanden. Hiervan kwamen er 323.000 voor rekening van Nederlandse bezoekers. Hiermee deed Nederland opnieuw zijn naam eer aan, als hofleverancier van het toerisme in Duitsland.
Hoewel Nederlanders veruit de grootste groep buitenlandse toeristen waren, lag het aantal overnachtingen 72 procent lager dan in juni vorig jaar.
Voordat de pandemie uitbrak, had de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nog veel vertrouwen in 2020. Aanleiding hiervoor was een verdere toename van het aantal overnachtingen in 2019. Met bijna 191 miljoen overnachtingen, van zowel toeristen uit Duitsland als uit het buitenland, was 2019 opnieuw een recordjaar.
Hiervan kwamen 11,7 miljoen overnachtingen voor rekening van toeristen en zakenreizigers uit Nederland, wat daarmee opnieuw de belangrijkste herkomstmarkt was.
Voor 2021 is het thema van het Duits Verkeersbureau Kuren & Wellness en ligt de focus op kleinschalig toerisme. Klare: ‘Dat thema was al gekozen en past nu goed bij de vraag naar toerisme in de natuur en kleinschalige bestemmingen.’
Foto: Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau (links) en Alexandra Johnen, de nieuwe PR & Communications manager van het Duits Verkeersbureau.