De nasleep van de twee vliegrampen met de Boeing 737 MAX kost de Amerikaanse vliegtuigbouwer maandelijks circa 900 miljoen euro. Dat heeft de Amerikaanse zakenbank JPMorgan berekend.
De bank rekent ook op een flinke impact op de winstcijfers. Boeing kampt de laatste weken met annuleringen van eerdere bestellingen van de 737 MAX. Boeing heeft het eerste kwartaal van het jaar veel minder vliegtuigen afgeleverd in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar. Vooral de problemen met de 737 MAX, het bestverkopende toestel van Boeing, zetten de verkoopcijfers onder druk.
In de eerste drie maanden van het jaar leverde Boeing 89 vliegtuigen van het type 737, waarvan 57 van de variant MAX. In het eerste kwartaal vorig jaar werden nog 132 toestellen van het type 737 afgeleverd, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.
Boeing bouwt nog steeds de oude versie van de 737 voor klanten die dat willen. De 737 is doorgaans goed voor een derde van de winst van Boeing.
Na twee dodelijke vliegrampen in korte tijd met 737 MAX-toestellen, van Lion Air en Ethiopian Airlines, worden de toestellen van dit type uit veiligheidsoverwegingen aan de grond gehouden. In maart dit jaar heeft Boeing geen nieuwe order voor het toestel meer ontvangen. Sinds de vliegtuigramp met de Boeing van Ethiopian Airlines in maart raakte Boeing al 12 procent aan beurswaarde kwijt. Volgens JPMorgan mag Boeing in het gunstigste geval vanaf augustus weer vliegtuigen van het type MAX leveren. (Foto: Boeing).