Valencia heeft vorig jaar meer Nederlandse bezoekers ontvangen dan het jaar ervoor. In 2018 telde de stad ruim 127.000 bezoekers uit Nederland, een plus van 17,2 procent.
De stad aan zee is populair vanwege zijn brede culturele- en gastronomische aanbod, 300 dagen per jaar zon, het goede fiets- en sportklimaat en de vliegverbindingen, zegt het verkeersbureau van Valencia.
Het aantal hotelovernachtingen van Nederlanders steeg met 12,9 procent naar 434.000 nachten in totaal. Daarmee is Nederland na Italië, met ruim 200.000 bezoekers, de tweede grootste buitenlandse herkomstmarkt voor Valencia. In totaal telde de stad in 2018 meer dan 2 miljoen bezoekers, van wie 1,1 miljoen uit het buitenland.
Gezien de groei zegt Valencia zich te gaan focussen op het vergroten van een kwalitatief toeristisch aanbod, waarvan mens en maatschappij moeten profiteren, zowel economisch als sociaal. Daarbij zijn duurzaamheid en diversiteit belangrijk. Valencia wil zich profileren als stad van authentieke belevingen.
Daarnaast wordt de laatste jaren ingezet op het stimuleren van het toerisme buiten het traditionele seizoen. In 2018 was dat al te zien aan de toename van het aantal bezoekers in het winterseizoen.