De uitbreiding van vliegveld Lelystad heeft tot nu toe ruim 214 miljoen euro gekost. Het bedrag omvat alle kosten voor bouwprojecten, infrastructuur, maar ook onderzoeken en ambtelijke ondersteuning van het Rijk, de provincie en de gemeente Lelystad.
Dat melden Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow the Money op basis van eigen onderzoek, schrijft de NOS.
De ontwikkeling van Lelystad Airport is bedoeld om Schiphol te ontlasten, vooral bij vakantievluchten. Vanwege de aangescherpte stikstofregels mocht het vliegveld lange tijd niet open.
Toen begin dit jaar de coronacrisis uitbrak, kwam het vliegverkeer helemaal stil te liggen. Het vliegveld wordt alleen gebruikt door lesvliegtuigjes en hobbypiloten.
Omroep Flevoland en Follow the Money hebben de afgelopen maanden bij alle betrokken overheden en Royal Schiphol Group gevraagd hoeveel zij tot nu toe aan Lelystad Airport hebben uitgegeven.
Uit het onderzoek blijkt dat het meeste geld is gestoken in de luchthaven zelf. Royal Schiphol Group heeft als eigenaar voor 90,7 miljoen euro in de luchthaven geïnvesteerd, met onder andere een nieuwe terminal van bijna 19 miljoen en verlenging van de start- en landingsbaan (van 1.250 meter naar 2,7 kilometer) plus een nieuwe taxibaan 32 miljoen euro.
Ook werd 15,5 miljoen euro uitgegeven voor verhoging van de verkeerstoren en de uitbreiding van de brandweer met een nieuwe kazerne en twee speciale brandweervoertuigen, de zogeheten crashtenders.
De opening van Lelystad Airport staat nu op de agenda voor november 2021. (Foto Shutterstock)