Ik hoorde het een paar dagen geleden en heb er vooralsnog maar geen aandacht aan gegeven. Ik dacht namelijk: dat kan niet waar zijn. Maar niets is minder waar, en daarom neem ik u even mee naar de binnenkant van een Transavia-vliegtuig richting Egypte.
‘Goedemorgen beste passagiers aan boord van deze Transavia-vlucht naar het mooie Hurghada in het warme Egypte. Wij hopen dat u een fijne vlucht hebt op weg naar uw welverdiende vakantie. De vluchttijd is helaas wel een uur langer dan normaal, wij zijn genoodzaakt om een tussenlanding te maken in Athene. Daar zal er een nieuwe cabine crew aan boord komen zodat die ons naar Egypte kan vliegen en weer terug naar Athene.
Het is een eigen afweging van Transavia om u naar uw welverdiende vakantie te vliegen maar om veiligheidsredenen er de cabincrew niet te laten overnachten. Wij vinden dat helemaal niet raar, u heeft op de heen- en de terugvlucht een uur vertraging, terwijl wij u naar een bestemming vliegen waar wij zelf niet durven te slapen. Het verkeerde signaal dat dit naar de totale reisindustrie stuurt maakt ons niks uit; wij zijn zo bang dat we dat maar op de koop toe nemen. En die durfallen van TUIFly die daar wel slapen moeten het zelf maar weten, net zoals u hier in het vliegtuig. Dus leun lekker achterover, riemen vast en geniet van de reis.’
De ANVR heeft het over een hoogst ongelukkige keuze van Transavia, dat is wat mij betreft het ‘understatement of the year’, nu al in januari! Het is compleet onbegrijpelijk, belachelijk, dwaas, respectloos en gelukkig snel terug te draaien. Ik weet niet wie de PR doet daar in Schiphol-Oost, maar de schade die dit aanricht is met geen reclamecampagne te repareren. Dus ik stel voor dat er straks een verklaring komt dat het om een groot misverstand gaat en dat de tussenlanding in Athene om een totaal andere reden was.
Dat lijkt mij de beste oplossing en er dan nooit meer over praten.
Shame on you
tom@traveltom.nl