Tegen een 49-jarige Turkse man is in de rechtbank in Amsterdam een celstraf van 30 maanden geëist. Hij wordt verdacht van faillissementsfraude met zijn reisorganisatie Beach Holidays, meldt de website van het tv-programma Opgelicht. Via de touroperator konden vooral all-in pakketreizen naar Turkije worden geboekt.
In de zaak heeft SGR intensief samengewerkt met de fiscale opsporingsdienst FIOD.
De verdachte was samen met een andere 49-jarige man eigenaar van Beach Holidays BV, dat reizen naar Turkije aanbood. Naast een fysiek kantoor in Zaandam en later Amsterdam, hadden de verdachten een online reisbureau onder de naam Tourmax.
In de zomer van 2009 werden duizenden mensen gedupeerd toen bleek dat de reisorganisatie de betaalde reissommen niet had gebruikt om reizen in te kopen. Voor bijna 6.000 mensen ging de vakantie uiteindelijk niet door. Verder stonden op vliegvelden in Turkije circa 2.000 mensen klaar voor vertrek naar huis, toen bleek dat hun terugreis niet was betaald. SGR zorgde ervoor dat zij gecompenseerd werden en naar huis konden.
Failliet
Beach Holidays/Tourmax werd in september 2009 failliet verklaard. De curator deed daarop aangifte van mogelijke faillissementsfraude, waarna een strafrechtelijk onderzoek werd gestart. Hierbij riep de FIOD de hulp van SGR in.
Volgens het Openbaar Ministerie is er sprake van het onttrekken van grote bedragen uit de boedel. Volgens het OM werd in twee jaar tijd meer dan 4 miljoen euro naar Turkije overgemaakt. Het is onduidelijk waar deze overboekingen voor dienden. Doordat de verdachte geen administratie van het bedrijf bijhield, is niet duidelijk waar het geld is gebleven. Van het geld dat consumenten voor hun vakanties betaalden, is niets teruggevonden, zegt het OM. ‘De benadeelden kunnen fluiten naar hun centen.’
Volgens het Openbaar Ministerie heeft de verdachte, samen met de andere man, de SGR doelbewust misleid door onvoldoende garanties in te bouwen. Hierdoor moesten reizigers een beroep op SGR doen. ‘Risicoloos ondernemen ten koste van de SGR en ten koste van de reizigers,’ stelde de officier van justitie.
Schade
De kwestie met Beach Holidays/ Tourmax heeft SGR in boekjaar 2009 een schade van meer dan 5 miljoen euro berokkend. In totaal moesten bijna 8.000 consumenten schadeloos worden gesteld. SGR-directeur Erik Jan Reuver, die destijds nog niet aan het hoofd van het garantiefonds stond, schetst desgevraagd hoe de verdachten te werk gingen. ‘Het bedrijf meldde aanvankelijk weinig boekingen te maken en had daardoor een lage bankgarantie, maar binnen drie maanden tijd werden opeens heel veel boekingen gemaakt en werd aansluitend faillissement aangevraagd. Uit onderzoek van de FIOD bleek dat het geld niet was gebruikt om accommodaties en vluchten in te kopen.’
Reuver: ‘Ik hoop dat hiermee een signaal wordt afgeven, namelijk dat je niet ongestraft in de reisbranche kunt frauderen, ook al kan het soms lang duren voordat verdachten voor de rechter komen.’
Het faillissement deed zich voor in een periode waarin Turkije-specialisten in Nederland bij bosjes omvielen, waarna SGR voor de schade kon opdraaien. Kort na het faillissement richtte SGR de SGST op, het garantiefonds voor specialistische touroperators. Dit fonds was bedoeld voor touroperators die 75 procent of meer van hun omzet op één bestemming behaalden. In de praktijk was dat Turkije. Na enkele andere faillissementen van ‘specialisten’ moest SGST uiteindelijk in 2015 zelf faillissement aanvragen.
De zaak tegen de tweede verdachte wordt later in maart voortgezet. Beide verdachten wonen inmiddels niet meer in Nederland. (Foto: Shutterstock).