Holland America Line geeft zijn volgende schip in de Pinnacle-klasse de naam Ryndam. De Ryndam wordt vergelijkbaar met de zusterschepen Koningsdam en Nieuw Statendam, met capaciteit voor 2.662 passagiers.
Als derde schip in de serie beschikt de Ryndam over verbeterde voorzieningen en innovaties. Hiermee wil Holland America Line in de top van de industrie blijven als het gaat om aantal terugkerende gasten.
De Ryndam komt in het voorjaar van 2021 in de vaart. Het is het vierde schip van HAL onder deze naam.
‘De naam Ryndam weerspiegelt de unieke geschiedenis van het bedrijf en eert de voorgaande schepen die in hun tijd vooruitstrevend waren, net zoals deze Ryndam dat ook zal zijn’, zegt Orlando Ashford, President van Holland America Line. ‘Van de eerste Ryndam, meer dan 100 jaar geleden, tot aan de meest recente, waren de naamgenoten altijd geliefd onder onze gasten. De volgende Ryndam geeft nieuw leven aan één van de meest opvallende series van schepen in onze geschiedenis.’
Het staal snijden voor de Ryndam, de officiële start van het bouwproces, vond in maart plaats bij de Fincantieri scheepswerf in Marghera, Italië. Dit wordt het 17-de schip dat de Italiaanse scheepbouwer voor Holland America Line maakt, waarvan de Nieuw Statendam de meest recente is.
De eerste Ryndam maakte deel uit van de Holland America Line vloot van 1901 tot 1929. Het schip heette toen Rijndam voordat in 1923 over werd gegaan op de Engelse spelling. In 1927 werd de Ryndam het eerste schip dat een wereldcruise maakte. Het was voor deze reis gecharterd als een drijvende school op zee. De tweede Ryndam diende tussen 1951 en 1973 en de derde van 1993 tot 2015. Hierna werd het schip overgedragen aan zustermerk P&O Australia en ging zij verder onder de naam Pacific Aria.