Een deel van het grondpersoneel van KLM houdt vanaf zaterdag een stiptheidsactie. Dat betekent dat strikt volgens de regels wordt gewerkt. In de praktijk betekent dat vluchten vertraging kunnen oplopen. De werknemers willen met hun actie aandacht vragen voor de hoge werkdruk.
‘Van bovenaf is vooral aandacht voor het wegwerken van vliegtuigen’, zegt vakbondsbestuurder Jan van den Brink van FNV. ‘Regels met betrekking tot checks van de kisten, de hoeveelheid belading en de maximumsnelheid van voertuigen op het platform worden daardoor met voeten getreden. De grondmedewerkers hebben daarom besloten dit zichtbaar te maken door vanaf nu strikt volgens protocollen te werken. Iets wat ze eigenlijk nooit doen, omdat alles sneller en sneller moet, er onderbezetting is en de werkdruk hoog is. Ze zullen extra alert zijn op het naleven van de (veiligheids-)voorschriften.’
Recent verbood de rechter werkonderbrekingen van KLM-medewerkers tot 4 september verboden, vooral omdat daardoor passagiers in de drukke vakantieperiode gedupeerd zouden raken. Het grondpersoneel omzeilt dat verbod nu met de stiptheidsacties.
Bodem
De FNV wil dat er meer échte banen komen, zodat de werkdruk omlaag kan en de kwaliteit omhoog. Dat is ook de inzet van de cao-onderhandelingen. KLM wil echter niet bewegen, zegt bondbestuurder Jan van den Brink: ‘De doorgeslagen liberalisering van de luchtvaartsector leidt tot druk op kwaliteitsbanen en de werkgelegenheid op Schiphol. KLM wil hierin meegaan, door jaar in jaar uit te snijden in personeelskosten. Wij willen deze race naar de bodem nu stoppen. Ultra-low-cost moet niet de norm worden in Europa. Superlange werkdagen en betalingen onder het minimumloon mogen niet de prijs zijn voor een goedkoop ticket. We nodigden de directie van KLM daarom eerder al uit, per open brief, om samen met ons dat gevecht aan te gaan in Den Haag en Brussel voor betere regelgeving.’
Mediagevoelig
KLM liet eerder al weten de vergelijkingen van de FNV, zoals de ‘vlucht naar de bodem’, niet te delen. ‘Vergelijkingen en uitspraken die weliswaar mediagevoelig zijn, maar mijlen ver van en soms zelfs haaks op de feiten staan’, stelt KLM.
De airline laat weten achter haar eerder gedane voorstellen te blijven staan, waaronder een eenmalige uitkering van 1.600 euro voor iedereen, gevolgd door 1 procent structurele loonsverhoging voor iedereen vanaf 2018.
‘Daarbij is het belangrijk om met elkaar te onthouden dat arbeidskosten bij collega afhandelaren tot 30 procent lager liggen dan bij KLM en dat de werkdruk bij collega afhandelaren 20 procent hoger ligt dan bij KLM.’
Dinsdag 23 augustus om 10.00 uur dient voor het gerechtshof Amsterdam het spoed appèl dat FNV Luchtvaart heeft ingediend tegen de beslissing van de rechter om werkonderbrekingen tot 4 september te verbieden.