ANWB Reizen/Fox heeft een goede Vakdag achter de rug, maar voor een tweede Vakdag bestaat geen noodzaak, zegt Gert-Jan Bressers, directeur Rondreizen bij ANWB Reizen/Fox.
‘Ik was blij te horen dat de bezoekersaantallen voor de Vakantiebeurs weer waren toegenomen. Een belangrijk signaal naar markt en consument in deze periode. De Vakdag was voor ons erg goed gezien de herlancering van het merk Fox en het feit dat we daar met onze relaties bij stil konden staan. Daarnaast was er ook veel animo voor de borrel op de ANWB-stand, dus daar kijken we met een goed gevoel op terug.’
Bressers: ‘De consumentendagen moeten we nog goed evalueren, maar lijken positief. We hebben bij zowel ANWB als Fox veel goede gesprekken gehad, erg op oriëntatie gericht en zien daar deze week al de eerste boekingen uit voortkomen. Onze insteek was dit keer ook niet gericht op directe conversie op de beurs, ondanks dat er trouwens wel goed is geboekt. Daarnaast zijn we ook tijdens de consumentendagen zeer tevreden over de terugkoppeling van oude- en potentieel nieuwe klanten op de herlancering van Fox. We zien dat er vraag is naar het merk en ons product. De boekingen zijn enorm goed van start gegaan, ondanks dat we pas een kleine maand live zijn. Ik vraag me wel af of de beurs in deze vorm houdbaar blijft naar de toekomst, maar dat is een onderwerp dat we meenemen in onze eigen evaluatie.’
Op de vraag wat hij van een tweede Vakdag vindt, zegt Bressers:
‘In mijn optiek is er geen noodzaak om een tweede Vakdag in het leven te roepen. Je ziet dat veel leveranciers vaak de donderdag ook nog op de beurs zijn en het prima gaat om tijdens de eerste consumentendag ook nog met leveranciers in gesprek te gaan. Zeker langs de randen van de dagen, dan is het ook niet zo druk op de beurs. En uiteindelijk vind ik dat de insteek van de beurs op consumenten gericht moet zijn en niet op leveranciersgesprekken. Daar heb je gedurende het jaar al voldoende andere gelegenheden toe.’
Kan ANWB/Fox zijn investering straks ook in drie consumentendagen terugverdienen in plaats van vier?
Bressers: ‘Volgens mij moet iedere organisatie dat jaarlijks opnieuw afwegen, waarbij je dan de doelstellingen die je wilt bereiken afzet tegen de kosten van een dergelijk event. Daar kan ik voor de toekomst nu nog niks over zeggen.’
Lees ook: de comeback van Fox.
Foto: Gert-Jan Bressers met Anja van Overbeeke en Bo van Loon, samen verantwoordelijk voor sales & marketing (Archieffoto TravMagazine).