De Boeing 747 van Corendon is in de nacht van vrijdag op zaterdag de A9 overgestoken. Rond middernacht werd de A9 door weginspecteurs van Rijkswaterstaat volledig afgesloten voor verkeer en passeerde de Boeing in vijftien minuten tijd de snelweg.
Ruim 1.250 belangstellenden en vele cameraploegen trotseerden kou, wind en regen om van het schouwspel getuige te kunnen zijn. Het kruisen van de A9 vormde het hoogtepunt van de vijfdaagse laatste reis van de Boeing door de akkerlanden rond Schiphol en over Schiphol zelf. Voorafgaand aan de oversteek werden lichtmasten en vangrails weggehaald en bruggen gebouwd.
De Boeing 747 is na de oversteek geparkeerd in het zicht van het Corendon Village hotel. Zaterdagnacht legt het toestel zijn laatste meters af, waarbij deze de Schipholweg oversteekt om daarna te eindigen in de hoteltuin.
Spectaculair
‘Vannacht was in één woord spectaculair’, zegt Atilay Uslu, oprichter van Corendon. ‘Je maakt het niet elke dag mee dat zo’n enorm Corendon toestel de A9 oversteekt. Het was ook het spannendste moment tot nu toe; via sloten en bruggen moest op de A9 zelf binnen een maximale tijdslimiet van 15 minuten de klus worden geklaard. Maar het is gelukt. De Boeing staat nu dicht bij ons hotel en we zijn er klaar voor om komende nacht de laatste horde te nemen. We gaan haar inparkeren op haar definitieve plek. Dat wordt wederom een technisch hoogstandje.’
De 1.250 belangstellenden werden met speciale shuttlebussen naar een ingerichte spottersplek in het weiland gebracht, om het schouwspel van zo dichtbij mogelijk met eigen ogen te kunnen volgen. Vooral het uitzicht vanaf de brug op de Sloterweg was spectaculair.
Diegenen die liever warm bleven, konden vanuit het hotel ook alles zien. In de Control Room op de eerste verdieping en in de Skybar 747 op de top van het hotel, werd alles via een livestream op de voet gevolgd. Tijdens het laatste deel van het transport konden gasten zelfs simpelweg uit het raam kijken.
In de nacht van zaterdag op zondag wordt de laatste horde genomen: dan rijdt de trailer met het toestel erop over de Schipholweg waarna het inparkeert in de tuin. De ruimte in de tuin is vrij klein voor een gevaarte als een 747. In 57 bewegingen moet het toestel uiteindelijk op haar plek komen te staan.