De baas van Boeing heeft beloofd om het vertrouwen van het publiek in het bedrijf te herstellen, nadat wereldwijd de toestellen van het type 737 MAX aan de grond staan na twee fatale crashes. De huidige software-update maakt het toestel volgens hem veiliger dan voorheen.
Volgens CEO Dennis Muilenburg heeft het bedrijf vorige maand meer dan 200 toezichthouders en luchtvaartambtenaren ontvangen voor een ‘informatiesessie’ in Seattle, waar wordt gewerkt aan de belangrijke software-update.
Soortgelijke bijeenkomsten werden de afgelopen twee weken ook gehouden in de UK, Singapore en China met internationale piloten en vertegenwoordigers van airlines, melden Britse media.
Piloten en vertegenwoordigers van twee derde van de ruim 50 maatschappijen die de 737 MAX gebruiken, hebben deelgenomen aan een simulatorsessie met de nieuwe software-update.
Volgens Muilenburg wil Boeing nauw blijven samenwerken met zijn klanten en instanties om de 737 MAX snel weer in de lucht te krijgen. ‘Iedereen die aan boord van een van onze vliegtuigen komt, stelt zijn vertrouwen in ons. We zullen er alles aan doen om dat vertrouwen van het publiek en het vertrouwen van onze luchtvaartklanten in de komende weken en maanden opnieuw te verdienen.’
Veiliger
‘Vanaf de dagen onmiddellijk volgend op het ongeluk met Lion Air hebben onze top-ingenieurs en technische experts samengewerkt met de Federal Aviation Administration en met onze klanten om een software-update te leveren die ervoor zal zorgen dat ongelukken zoals deze nooit meer gebeuren.’
De update zal de 737 MAX volgens de CEO nog veiliger maken, omdat daarmee onder andere wordt voorkomen dat een automatisch systeem (MCAS) ten onrechte signaleert dat de MAX een te steile hoek omhoog maakt. Bij de crashes in Indonesië in oktober vorig jaar met een Lion Air-vliegtuig en een tweede in Ethiopië vorige maand probeerden de piloten tevergeefs het systeem te corrigeren. Bij de ongevallen kwamen 346 mensen om het leven.
Muilenburg: ‘Het is onze verantwoordelijkheid om dit risico te elimineren. We kiezen voor een uitgebreide aanpak en nemen de tijd om ervoor te zorgen dat we het goed doen. Al met al heeft ons team 96 vluchten gemaakt van iets meer dan 159 uur met de bijgewerkte software. We zullen de komende weken aanvullende test- en vluchten uitvoeren, om aan te tonen dat we aan alle certificeringseisen voldoen.’
‘We willen dat iedereen kan vertrouwen op de extra training die we ontwikkelen. Dit vertrouwen is ook belangrijk voor de piloten en teamleden van onze luchtvaartmaatschappijen. We betreuren de impact die het grounden van de MAX heeft gehad op onze klanten en hun passagiers.’