Royal Schiphol Group heeft vorig jaar meer omzet gedraaid, met meer passagiers en een iets lagere winst. Schiphol zag de netto-omzet met 3,5 procent stijgen naar 1.509 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 278 miljoen euro, ofwel 0,4 procent lager dan 2017, toen 280 miljoen euro werd verdiend.
Schiphol kreeg vorig jaar meer passagiers over de vloer. Dat aantal steeg met 3,7 procent naar 71,1 miljoen. Met 499.444 vliegtuigbewegingen heeft Schiphol de jaarlijkse limiet van 500.000 voor de periode tot en met 2020 inmiddels bereikt.
Schiphol verwacht voor 2019 een toename van het aantal passagiers met 2 tot 3 procent, als gevolg van grotere vliegtuigen en een hogere bezettingsgraad per vliegtuig.
De lichte afname van het nettoresultaat komt volgens Schiphol vooral door hogere bedrijfslasten om bij de stijgende passagiersaantallen het gewenste kwaliteitsniveau te handhaven. Daarnaast waren er kosten voor digitalisering en kosten in verband met grootschalige investeringsprojecten.
‘In 2018 heeft Schiphol een solide prestatie geleverd met een recordaantal passagiers, een verbeterde punctualiteit en een degelijk financieel resultaat’, stelde Dick Benschop, President-directeur en CEO Royal Schiphol Group vrijdag bij de presentatie van de cijfers.
‘Schiphol is de op een na best verbonden hub ter wereld. Voor een klein land als Nederland is dat een enorme prestatie, die we samen met onze airlines hebben bereikt, en een te koesteren positie. Deze positie willen we behouden door een veilige, gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vliegtuigbewegingen, terwijl de geluidsbelasting zal afnemen. Met onze nieuwe tarieven stimuleren we de inzet van schonere en stillere vliegtuigen.’
‘We hebben de ambitie om ’s werelds meest duurzame luchthaven te worden. De toekomstige ontwikkeling van Schiphol staat in het teken van kwaliteit van leefomgeving, de kwaliteit van ons netwerk en de kwaliteit van onze service. Om comfortabele en efficiënte processen voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen te leveren, blijven we investeren in extra ruimte, innovaties en bereikbaarheid.’
Behalve 71,1 miljoen passagiers was Schiphol vorig jaar goed voor 327 bestemmingen en 53 miljoen stuks bagage.
(Foto: Royal Schiphol Group).