
TUI Group heeft zijn beste derde kwartaal ooit achter de rug. In de periode april tot en met juni 2025 steeg de omzet met 7 procent naar 6,2 miljard euro, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het resultaat (vóór belastingen en afschrijvingen, Ebit, red.) groeide met 38 procent naar 321 miljoen euro.
‘Het derde kwartaal van boekjaar 2025 en de eerste negen maanden van het hele jaar waren sterk’, zegt CEO Sebastian Ebel, die de cijfers woensdag bekendmaakte.
‘Onze strategie werpt vruchten af. We profiteren van ons geïntegreerde en gediversifieerde bedrijfsmodel en we slagen erin de seizoensinvloeden van de groep te verminderen.’
Cruises
De grootste aanjager van deze groei was de divisie vakantie-ervaringen, met onder andere de activiteiten van TUI Musement (excursies en transfers). Ook de hotel- en cruisetak leverden een belangrijke bijdrage aan het positieve resultaat.
Het segment cruises, dat niet alleen bij TUI sterk in de lift zit, boekte in het derde kwartaal een aangepast resultaat van 294 miljoen euro, tegenover 242 miljoen euro een jaar eerder. Dat is een stijging van 22 procent en opnieuw een record voor TUI Cruises en zustermaatschappijen.
Vorig jaar investeerde TUI fors in marketing en vierde het de introductie van het schip TUI Mein Schiff Relax met een optreden van superster Robbie Williams in Malta.
Ook de divisie Markten en Airlines (touroperator, retail en TUI Airline) noteerde groei. Dankzij het zogenoemde Paaseffect (Pasen viel dit jaar laat en grotendeels in het derde kwartaal van TUI, red.) steeg het aangepaste resultaat in het derde kwartaal naar 50 miljoen euro (tegen 17 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar).
Daarnaast wist TUI Group de totale netto schuld met 0,2 miljard euro licht te verlagen tot 1,9 miljard euro.
Ondanks economische uitdagingen in Europa en geopolitieke spanningen blijft TUI optimistisch. Volgens het bedrijf versterken de strategie van verticale integratie en de focus op onderscheidende producten de marktpositie. Het concern wil het hotelportfolio de komende jaren vooral in Afrika en Azië uitbreiden.
‘We zien een sterke groei en verhogen onze doelstellingen voor het hele jaar’, zegt topman Ebel.
‘We verwachten recordresultaten voor onze hotel- en cruisemerken. We zetten de transformatie van de traditionele touroperator-activiteiten in al onze nationale dochterondernemingen voortvarend voort. We vergroten het aandeel gedifferentieerde producten, worden efficiënter in onze processen en verlagen onze kosten via wereldwijde productieplatforms. Dit stelt ons in staat winstgevend te groeien.’
Hele boekjaar
Zoals eerder gemeld, heeft TUI Group de verwachtingen voor het boekjaar 2024/25 (dat eind september afloopt) al naar boven bijgesteld. Het bedrijf rekent op een winstgroei van 9 tot 11 procent. De omzet zal naar verwachting 5 tot 10 procent hoger uitvallen.
TUI Group noteerde in het vorige boekjaar (2023/2024) een resultaat van 1,2 miljard euro (ofwel 1.296 miljoen euro, red.) en een omzet van 23,2 miljard euro (23.167 miljoen euro).
Foto: Sebastian Ebel, CEO van TUI Group (Foto TUI Group).
Geef een reactie