
Onder de paraplu van de Lufthansa Group ontstaat een nieuwe touroperator: Lufthansa-dochter Eurowings start onder de naam Eurowings Holidays een eigen reisorganisatie. Ondanks de gecommuniceerde startdatum, 1 april aanstaande, is het initiatief geen grap.
Onder leiding van CEO Jens Bischof heeft de luchtvaartmaatschappij personeel en IT overgenomen van ondernemer Karlheinz Kögel (HLX Group), die tot nu toe onder de merknaam Eurowings Holidays reisarrangementen aanbood.
Eurowings, de grootste Duitse vakantieluchtvaartmaatschappij en onderdeel van de Lufthansa Group, zet een grote stap in de toerismesector met de oprichting van haar eigen reisorganisatie Eurowings Holidays. Dit nieuwe bedrijf is al geregistreerd als Eurowings Holidays GmbH in het handelsregister van Keulen en gaat op 1 april officieel van start.
Met deze strategische oprichting verstevigt Eurowings haar positie in de reismarkt. Om de lancering snel en efficiënt te laten verlopen, neemt Eurowings Holidays GmbH personeel en toeristische IT-systemen over van de gerenommeerde Duitse ondernemer Karlheinz Kögel, bekend van de HLX Group in Baden-Baden.
Meer dan 50 medewerkers van Binoli GmbH, een onderdeel van de HLX Group, maken de overstap naar Eurowings Holidays. De overnameprijs is niet bekendgemaakt.
Pionier
Karlheinz Kögel staat bekend als pionier van het dynamische touroperatormodel, dat flexibeler en individueler is dan de traditionele pakketreis. Als oprichter van reisorganisatie L’Tur introduceerde hij destijds het last-minute boeken als gangbare optie in de markt. Sinds 2020 heeft zijn HLX Group ook het vakantiemerk Eurowings Holidays opgebouwd en in korte tijd laten uitgroeien tot een belangrijke speler in de Duitse reissector.
Onder de vleugels van de Lufthansa Group gaat Eurowings Holidays gepersonaliseerde vakanties aanbieden, speciaal voor de meer dan 20 miljoen klanten die nu vooral vluchten bij Eurowings boeken.
Naast vliegtickets worden er flexibele reisarrangementen samengesteld, inclusief hotelovernachtingen, transfers en andere diensten. Daarbij staat maximale flexibiliteit centraal: klanten kunnen rekenen op lage aanbetalingen, gratis omboekmogelijkheden en voordelige annuleringsopties, meldt Eurowings.
Strategisch
Eurowings Holidays zet ook in op een datagedreven aanpak en de integratie van innovatieve technologieën. Eurowings Digital GmbH, een expert in e-commerce, data science en kunstmatige intelligentie (AI), zal een sleutelrol spelen in de verdere ontwikkeling van het platform. Dit snelgroeiende bedrijf uit Keulen telt inmiddels bijna 300 digitalexperts uit 36 landen en werkt sinds 2018 aan de digitale transformatie van Eurowings.
De uitbreiding van Eurowings richting de reissector komt op een strategisch moment. Onder leiding van CEO Jens Bischof heeft Eurowings zich de afgelopen jaren getransformeerd van een luchtvaartmaatschappij die zich voornamelijk richtte op zakenreizigers tot een toonaangevende en winstgevende vakantievlieger.
De airline heeft onder andere een operationele basis op Mallorca, de populairste zonbestemming van Europa, en verzorgt in het hoogseizoen meer dan 400 wekelijkse vluchten tussen Palma en 26 Europese luchthavens. Ook in Duitsland is Eurowings marktleider op luchthavens als Düsseldorf, Hamburg, Keulen en Stuttgart.
´We combineren onze sterke positie in de vakantieluchtvaart met toonaangevende kennis op het gebied van pakketreizen en digitalisering´, zegt CEO Jens Bischof.
´Dit versterkt ons bedrijfsmodel en maakt ons tot een innovatieve speler in de groeiende toerismesector. Dankzij de bekendheid en populariteit van het merk Eurowings willen we Eurowings Holidays snel laten uitgroeien tot een van de tien grootste reisorganisaties in Duitsland.´
Logisch
Ondernemer Karlheinz Kögel ziet de verkoop als een logische volgende stap. ´De opbouw van Eurowings Holidays binnen de HLX Group is een groot succes geweest. In 2024 telden we 333.000 gasten en realiseerden we een omzet van 275 miljoen euro. Het is niet makkelijk om een deel van dit succesvolle bedrijf te verkopen, maar we zijn trots op wat we hebben bereikt.´
Eurowings is de ‘prijsbewuste’ luchtvaartmaatschappij’ van de Lufthansa Group en onderdeel van Europa’s grootste luchtvaartconcern. De airline onderscheidt zich van ultra-low-cost carriers door betaalbare tickets te combineren met flexibiliteit en extra service-opties. Eurowings vliegt naar circa 150 bestemmingen in Europa en heeft 13 internationale bases, waaronder Mallorca. De vloot bestaat uit ongeveer 100 vliegtuigen. Het bedrijf telt 5.200 medewerkers.
Foto: Ondernemer Karlheinz Kögel (HLX Group) en CEO Jens Bischof van Eurowings (Foto Eurowings).