
Met een omzetgroei van 13,2 procent begint TUI Group sterk aan het nieuwe boekjaar. Het concern meldt voor het tiende kwartaal op rij een stijging van in het aangepaste bedrijfsresultaat (Ebit, winst voor rente en belastingen, red.).
Het resultaat wordt vooral voortgestuwd door de sectoren Hotels & Resorts, Cruises en TUI Mesement.
In het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar (1 oktober tot en met 31 december 2024) reisden 3,7 miljoen gasten met TUI. De omzet bedroeg hierbij 4,9 miljard euro. In het eerste kwartaal van het vorige boekjaar was de omzet nog 4,3 miljard euro.
TUI maakte de cijfers dinsdag bekend.
Een opmerkelijke stijging vond plaats bij de dynamisch samengestelde pakketreizen, die met 18 procent groeiden tot 700.000 boekingen.
‘Onze strategie is duidelijk: we versnellen onze transformatie en zetten in op wereldwijde groei’, zo benadrukt CEO Sebastian Ebel de ambitieuze groeidoelstellingen van het concern.
‘De sterke prestaties in het eerste kwartaal van boekjaar 2025 helpen ons bij het realiseren van onze jaardoelstellingen: een stijging van het aangepast resultaat (Ebit) met 7 tot 10 procent.’
In het segment ‘Vakantiebelevingen’ boekte de divisie Hotels & Resorts een recordresultaat van 150,3 miljoen euro in het eerste kwartaal. De gemiddelde bezettingsgraad steeg met twee procentpunten naar 80 procent, terwijl de gemiddelde kamerprijs met vijf procent steeg naar 94 euro.
De cruiseafdeling presteerde eveneens sterk dankzij een grote vraag, gestegen prijzen en de uitbreiding van de vloot bij TUI Cruises. Het aangepaste resultaat (Ebit) groeide met 40 procent naar 48,2 miljoen euro. De gemiddelde ticketprijs steeg met vier procent naar 213 euro.
Ook TUI Musement, de divisie voor excursies en activiteiten, noteert groei. In het eerste kwartaal werden 2,3 miljoen ervaringen verkocht, een stijging van 12 procent. Het aantal transfers steeg met 10 procent naar zes miljoen. Ondanks het seizoensgebonden zwakke winterkwartaal verbeterde het aangepaste resultaat naar -2,3 miljoen euro.
Het segment ‘Markten & Airlines’ (de touroperators en TUI Airline) profiteerde van de sterke vraag naar dynamische pakketreizen. Desondanks kwam het seizoensgebonden verlies uit op 125,2 miljoen euro, een stijging van 31 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is grotendeels te wijten aan hogere investeringen voor de zomer.
Binnen de regio’s presteerde Centraal-Europa (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen) positief met een aangepast resultaat van 7 miljoen euro. In Noord-Europa (VK, Ierland en Scandinavië) daalde het aangepaste EBIT van -50,4 miljoen euro naar -88,5 miljoen euro. De West-Europese markt (Nederland, België, Frankrijk) verbeterde licht, met een stijging van 2 miljoen naar -44,0 miljoen euro.
De boekingen voor zowel de winter 2024/25 als de zomer 2025 blijven in de lift, met een toename van twee procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral korte- en middellangeafstandsvluchten dragen bij aan de groei, met de Canarische Eilanden, Egypte en Kaapverdië als populaire winterbestemmingen.
Voor de zomer blijven Spanje, Griekenland en Turkije de meest geliefde bestemmingen onder TUI-reizigers. De gemiddelde prijzen voor zowel de winter als de zomer liggen 4 procent hoger dan in 2024.
TUI zet in 2025 volop in op groei, met een strategische focus op operationele uitmuntendheid, transformatie en verdere versterking van de financiële positie. De positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal ondersteunen deze ambities. Voor het volledige boekjaar handhaaft TUI de prognose van een omzetstijging tussen de 5 en 10 procent en een toename van het aangepaste EBIT met 7 tot 10 procent.
Foto: Sebastian Ebel, CEO van TUI Group (Foto TUI).