KLM verwacht volgend jaar geen significante groei van de Nederlandse markt. Dat zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, vooruitblikkend naar 2016. ‘Niet in de vrijetijdsmarkt, maar ook niet zozeer in de zakelijke markt, alhoewel er wel een verdere opkomst is van de ‘kleine’ zakelijke markt, het midden- en kleinbedrijf.’
Op de rand van het oude jaar blikken veel branchegenoten in TravMagazine van donderdag 24 december vooruit naar 2016. Op deze plaats geeft Kreulen alvast zijn visie op het nieuwe jaar.
Brandstofprijzen
Kreulen: ‘Concurrentie zal wederom verder gaan toenemen. Er komen meer luchtvaartmaatschappijen vanaf Nederlandse luchthavens en bestaande maatschappijen gaan meer capaciteit inzetten. Niet in de laatste plaats wordt dit getriggered door de relatief lage brandstofprijzen, die naar verwachting voorlopig in 2016 nog laag zullen blijven. Dit moedigt nieuwe toetreders aan op routes die voorheen ongemoeid werden gelaten. Zonder significante groei van de markt zullen de prijzen daarmee onder druk blijven staan.’
‘In de distributie zal het niet veel anders zijn. Businessmodellen verschuiven naar het laagste punt. Een concurrerend kostenniveau en een strakke beheersing daarvan zal voor alle spelers van cruciaal belang blijven. Flinterdunne marges zullen de drivers zijn voor innovatie in de distributie en het verkoopproces. Dit moet resulteren in meer efficiëntie en effectiviteit. Er zal ook meer druk komen op het commercieel beleid zoals dat jaren gangbaar geweest is. Met de opkomst van big data en de exploitatie daarvan vervagen de traditionele marktsegmenten en gaat het feitelijk steeds meer over one-to-one marketing. Segmenten en klanten zijn van niemand. De klant is vooral van zichzelf en zal kiezen voor de beste deal – overigens lang niet altijd noodzakelijkerwijs de goedkoopste deal – die hij/zij via de gemakkelijkste weg kan verkrijgen. ‘Easy does it’ wordt een key buying factor.’