Zoover gaat eind dit jaar van start met zijn eerder aangekondigde (weder)verkoop van reizen. ‘En één ding is zeker, we draaien dit keer niets terug. Dit is het finale besluit om OTA te worden, het is een one way door’, zegt directeur Philipp Goos in de nieuwe uitgave van TravMagazine.
Na een eerdere poging ruim vier jaar geleden gaat de beoordelingssite eind dit jaar definitief aan de slag als online travel agent (OTA). Het bestaande affiliate-model wordt stapsgewijs afgebouwd voor de wederverkoop van pakketreizen, zeggen Goos en Robbert Schouten, die de omslag van het bedrijf in goede banen leidt.
Tot nu toe hanteert Zoover het affiliate-model. Daar komt binnenkort verandering in. Zoover gaat opnieuw aan de slag als online travel agent en gaat pakketreizen doorverkopen. Vier jaar geleden deed de reviewsite ook al aan reisverkoop, maar stopte daar toen al gauw weer mee. De centrale vraag is waarom de tijd nu wel rijp is. Waarom gaat het nu wel lukken?
Philipp Goos: ‘De tijden zijn inmiddels veranderd. Jaren geleden zagen touroperators OTA’s als nieuwe concurrentie. Daarnaast had je destijds OTA’s die met korting werkten om klanten te lokken. Die gaven dan een deel van hun commissie weg aan de klant en waren daarmee dan bijvoorbeeld 2 procent goedkoper met een bepaalde reis dan de touroperator zelf. Als een van de eersten begon Tjingo daarmee, toen nog onder de oude eigenaar, die scoorde met dit kortingsmodel. Ook andere OTA’s maakten reclame met kortingsprijzen. Dat soort zaken zorgden ervoor dat er weinig vertrouwen in OTA’s was. Inmiddels zie je dat touroperators succesvol samenwerken met OTA-spelers.’
Holidaycheck, het Duitse moederbedrijf van Zoover, is vorige maand op de Duitse markt van start gegaan met een eigen touroperator, HC Reisen. Is de volgende stap dat Zoover ook een touroperator opricht?
Schouten: ‘Nee, we houden ons bezig met het aanbieden en vergelijken van pakketreizen die op de Nederlandse markt beschikbaar zijn. Misschien is zoiets voor de verre toekomst interessant, maar we zijn er niet mee bezig. We focussen ons volledig op de omschakeling naar een OTA-model.’
Goos: ‘Het heeft geen nut om een touroperator toe te voegen. Er is voldoende aanbod qua pakketreizen beschikbaar op de Nederlandse markt. De wederverkoop als OTA en het vergelijken van aanbod van verschillende partners is voor ons het perfecte model. Daar houden we de focus op. Daarom hebben we geen plannen voor een eigen touroperator.’
Lees het complete interview over de plannen van Zoover in TravMagazine 35.
Foto: Robbert Schouten en Philipp Goos van Zoover.