Bij Zwitserland Toerisme Benelux vindt een wisseling van de wacht plaats. Per 1 januari neemt Armando Troncana het directeurschap over van Yves Luetolf. Vanuit zijn nieuwe positie geeft Troncana leiding aan een team van zeven medewerkers in Amsterdam en twee in Brussel. Luetolf vervolgt zijn loopbaan in Zwitserland.
Met aanstelling van de 48-jarige Troncana kiest Zwitserland Toerisme voor een ervaren kracht. De toerismespecialist is sinds 2006 werkzaam bij de marketingorganisatie. Hij begon er als marketingmanager in Parijs en geeft sinds 2013 leiding aan de vertegenwoordigingen in Milaan en Rome.
Daarvoor heeft hij sales- en marketingervaring opgedaan bij de luchtvaartmaatschappijen Swissair, Swisswings Airlines en KLM Alps. De geboren Zwitser is deels in Italië opgegroeid en beschouwt Duits en Italiaans als zijn moedertalen. Daarnaast spreekt hij vloeiend Frans en Engels
‘Hoewel ik honderd procent Zwitsers ben, denk ik en voel ik me Europees’, zegt Troncana. ‘Ik waardeer de culturele diversiteit in Europa en ben overtuigd van de relevantie van Europese gasten voor het toerisme in Zwitserland. Nederlanders, Belgen en Luxemburgers bezoeken ons land al sinds lange tijd.’
De dynamiek en het innoverende karakter van de markt spreken Armando Troncana in het bijzonder aan. ‘Op het gebied van maatschappelijke trends en digitale innovatie zijn de ogen vaak op de Benelux-landen gericht. Zo staat het thema ‘duurzaam reizen’ hier sinds enige tijd in de schijnwerpers en komen veel initiatieven op dit gebied uit de Benelux. Ook trends op digitaal vlak ontstaan vaak in de ‘lage landen’, of worden er snel opgepakt. Het is niet voor niets dat grote online partijen in de reisbranche hun wortels in Nederland hebben. Het lijkt mij boeiend om deze trends en ontwikkelingen van dichtbij te volgen en te bekijken hoe Zwitserland Toerisme daarop kan inspelen.’
Luetolf, de huidige directeur van Zwitserland Toerisme Benelux, keert na bijna vier jaar terug naar Zwitserland en vervolgt zijn loopbaan bij Graubünden Ferien, de toeristische organisatie ter promotie van het kanton Graubünden.
Hij begint per 1 november 2019 aan zijn nieuwe functie als directeur Marketing en Sales. Daarnaast treedt hij toe tot de directie van Graubünden Ferien. ‘De bergen roepen, daar kan ik als Zwitser geen nee tegen zeggen. Ik heb een geweldige tijd in Nederland gehad en zal dit nooit vergeten. Zwitserland is weer terug als geliefde vakantiebestemming voor gasten uit de Benelux. Ik heb er vol vertrouwen in dat mijn opvolger samen met het team deze basis gebruikt om de promotie van Zwitserland succesvol voort te zetten.’