
De Jong Intra Vakanties gaat zijn banden met de retail komend jaar verder aanhalen. Sarena Zijlmans (Retail Executive) en Tineke Boele (Retail Manager), die zich inmiddels 100 procent op de retail richten, vertellen hoe de strategie eruit ziet en wat de plannen zijn voor dit jaar.
Wat verandert er in de retail-aanpak?
Sarena: ‘Hoewel wij altijd al sterk gefocust waren op retail, willen we dit komend jaar verder intensiveren. We luisteren goed naar de reisagenten en zorgen ervoor dat we zichtbaar blijven. Het is belangrijk dat ze aan ons blijven denken en weten wat we te bieden hebben.’
Tineke: ‘Onze rol is eigenlijk tweeledig. Ik zie ons als de schakel tussen de retail en onze interne organisatie van de Jong Intra Vakanties. We halen enerzijds waardevolle input bij de reisagenten op, zoals verbeterpunten of vragen, en brengen die naar onze organisatie. Tegelijkertijd geven we reisagenten belangrijke informatie en ondersteuning.’
Het duo benadrukt dat deze aanpak al een solide basis heeft. ‘Het luisteren naar de behoeften van de reisagenten is essentieel. Wat willen zij? Wat hebben ze nodig om hun klanten nog beter te bedienen? Dat blijven we continu onderzoeken en verbeteren’, zegt Sarena. ‘We willen hen niet alleen informeren, maar ook inspireren.’
Een voorbeeld van de nieuwe aanpak is de lancering van het eigen magazine onder de naam ‘de Jong Intra Inside’. Het blad, waarvan in december de eerste editie verscheen, biedt een combinatie van informatieve en informele communicatie. ‘We hebben al een besloten Facebookpagina en nieuwsbrieven, maar met de Inside bieden we iets tastbaars dat informatie combineert met meer luchtige verhalen’, legt Sarena uit. ‘Zo blijven we op een creatieve manier zichtbaar.’ Naast de Inside zet de Jong Intra Vakanties ook in op directe digitale interactie. Tineke: ‘Social media speelt hierin een grote rol. Reisagenten kunnen ons daar snel en gemakkelijk bereiken. Daarnaast organiseren we webinars en online trainingen om onze producten en tools uit te leggen. Die persoonlijke connectie willen we ook digitaal behouden.’
Wat moeten reisagenten weten over de Jong Intra Vakanties?
Tineke: ‘Onze persoonlijke aandacht voor de reisagent blijft centraal staan. We luisteren naar wat ze nodig hebben en reageren snel op hun vragen. Via SmartOnline kunnen reisagenten bijvoorbeeld feedback geven, die wij direct verwerken om processen bij ons te verbeteren. Dat directe schakelen wordt gewaardeerd.’
Sarena benadrukt de sterke band met de reisagenten. ‘We hebben een vaste groep partners met wie we intensief samenwerken. Die persoonlijke connectie zorgt ervoor dat ze ons altijd weten te vinden.’ Tegelijkertijd is het uiteraard belangrijk dat reisagenten goed op de hoogte blijven van het productaanbod, zegt Sarena. ‘Onze nieuwsbrieven en tools zoals SmartPackager zijn er om hen te ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden. We willen het hen zo makkelijk mogelijk maken om onze producten te verkopen.’
Wat zijn komend jaar jullie speerpunten in het productaanbod?
Sarena: ‘Een belangrijke pijler voor 2025 is het rondreizenaanbod. We zijn specialist in rondreizen, zowel individueel als in groepsverband. Onze busreizen blijven een belangrijke kernactiviteit, maar ook onze op maat gemaakte rondreizen winnen aan populariteit.’
Tineke: ‘Met onze SmartPackager-tool kunnen reisagenten reizen volledig personaliseren en direct een offerte genereren. Dat is uniek en speelt in op de behoefte aan snelheid en flexibiliteit. Bovendien werken we met realtime beschikbaarheid en prijzen, zodat de agent snel kan schakelen met de klant.’ Deze flexibiliteit is volgens beiden een belangrijk onderscheidend aspect. ‘Reisagenten kunnen met SmartPackager een standaard rondreis aanpassen aan de specifieke wensen van hun klanten. Dat maakt ons product niet alleen aantrekkelijker, maar ook toegankelijker.’
De retail-sector is door de jaren heen veranderd, maar bepaalde kernwaarden blijven hetzelfde. ‘Persoonlijke aandacht is altijd belangrijk geweest’, zegt Sarena. ‘Wat wel veranderd is, zijn de middelen en de snelheid waarmee gecommuniceerd wordt. Reisagenten verwachten snelle antwoorden en directe oplossingen, iets wat wij dankzij onze tools en digitale platforms kunnen bieden.’ Tineke vult aan: ‘Het luisterend oor en de gunfactor zijn nog steeds essentieel. We bouwen relaties op en blijven investeren in die connecties. Dat persoonlijke aspect is iets wat de Jong Intra Vakanties altijd heeft gekenmerkt.’
Sociale media en digitale platforms spelen hier volgens haar een grote rol in. ‘Reisagenten verwachten tegenwoordig meer flexibiliteit en interactie. Het gaat niet alleen om informatieoverdracht, maar ook om snel kunnen schakelen en inspelen op hun vragen en suggesties.’
Samen beheren Sarena en Tineke de retail-strategie. ‘We hebben een heldere taakverdeling’, antwoordt Tineke op de vraag hoe de onderlinge taakverdeling eruit ziet. ‘Ik focus me op de strategische lijnen en het contact met directies en management van retail-organisaties. Sarena richt zich meer op de operationele kant, verzorgt op verzoek promotiemateriaal en geeft praktische ondersteuning.’ Sarena: ‘We werken heel nauw samen en vullen elkaar goed aan. Doordat we hier op kantoor dicht bij elkaar zitten, zijn de lijntjes kort en kunnen we snel schakelen.’
Wat kunnen jullie retail-partners nog meer verwachten?
Sarena: ‘Naast updates in het productaanbod, zoals treinrondreizen en nieuwe bestemmingen,
ligt de komende jaren ook de nadruk op verdere digitalisering en maatwerk. Onze IT-ontwikkelingen spelen een cruciale rol in onze strategie. Smart Online en Smart Packager worden continu verbeterd om reisagenten beter te ondersteunen. We willen online maatwerkmogelijkheden bieden, wat ons onderscheidt van andere aanbieders.’
Tineke benadrukt de kennis en ervaring binnen het team: ‘Onze inkopers gaan nog steeds zelf op pad om accommodaties te contracteren. Daarnaast maken onze reisspecialisten jaarlijks veel studiereizen, waardoor ze diepgaande kennis hebben van bestemmingen. Die expertise gebruiken we om reisagenten te adviseren en te ondersteunen.’ Daarnaast maakt de Jong Intra Vakanties gebruik van slimme koppelingen met beddenbanken en andere aanbieders. Sarena: ‘Het is belangrijk dat reisagenten vertrouwen hebben in wat ze boeken. Daarom geven onze productmanagers per hotel aanbevelingen op basis van hun kennis en ervaring. Zo zorgen we voor een optimale mix van gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid.’
Wanneer is de missie geslaagd?
Tineke: ‘Mijn missie is geslaagd als een reisagent tevreden is en dat ook deelt met collega’s. Mond-tot-mondreclame is de beste vorm van promotie.’ Sarena focust ook op het gebruik van de tools: “Als reisagenten dagelijks SmartOnline gebruiken en er daadwerkelijk boekingen mee maken, weet ik dat we een verschil hebben gemaakt.’ Het duo benadrukt dat het succes van de Jong Intra Vakanties afhankelijk is van wederzijds vertrouwen en samenwerking. ‘We willen niet alleen een leverancier zijn, maar een echte partner voor de reisagent’, zegt Tineke.
Sarena: ‘De retail is het hart van de Jong Intra Vakanties. Het vertegenwoordigt een belangrijk deel van onze organisatie. We zijn trots op de rol die we spelen in de ondersteuning van reisagenten. Samen zorgen we ervoor dat we relevant blijven en inspelen op de veranderende behoeften in de reisbranche.’
(Dit artikel verscheen eerder in TravMagazine #01)
Foto: Tineke Boele en Sarena Zijlmans (Foto Dave Kroet/Keep Focus).
Geef een reactie