De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) steunt de acties van Consumentenbond en ANVR om te kijken of Schiphol aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade als gevolg van vluchtannuleringen.
De leden van de VvKR zijn allemaal pakketreisaanbieders. Als zodanig hebben ook zij last van vertragingen en aansprakelijkheden, zegt de VvKR dinsdag in een verklaring. Tegelijk pleit de organisatie voor overleg en samenwerking om de problemen op Schiphol op te lossen.
Schiphol heeft het over mega-drukte, maar de aantallen liggen nog niet op het pre-corona niveau, zegt de VvKR.
De reisbranche heeft volgens de VvKR de afgelopen twee jaar al regelmatig aangegeven dat de consument weer gaat reizen zodra de beperkingen rond corona voorbij zijn.
‘En de signalen waren begin 2022 duidelijk: consumenten waren weer massaal hun zomervakanties aan het boeken, er is een grote reislust en een hoge vakantie-intentie. Bovendien zijn de spaartegoeden de afgelopen jaren gegroeid.’
‘De meeste mensen moeten sparen om het geld voor een reis bij elkaar te krijgen. Zij leven hier naar toe, zeker na twee jaar coronamaatregelen. Zij hebben deze vakanties heel hard nodig. Nu de beperkingen zijn weggevallen, wil de consument weer op reis en op vakantie. zowel ver weg als dichtbij. Ze hebben hun droomreizen immers vaak moeten uitstellen. Het is voor ons onverklaarbaar dat Schiphol, en ook de overheid dit niet hebben zien aankomen’, zegt Ton Brinkman, voorzitter van de VvKR.
‘Op het gebied van alternatief vervoer en beter personeelsbeleid heeft de luchthaven alle tijd gehad om zich goed voor te bereiden.’
Voor afstanden tot 700 kilometer wordt vaak de trein als alternatief genoemd, maar ook dat biedt in de praktijk geen oplossing, zegt Brinkman.
‘Neem als voorbeeld een Amerikaanse reiziger die over een half jaar naar Parijs wil vliegen en Schiphol als hub boekt. Eigenlijk zou die Amerikaan best met de hoge snelheidstrein naar Parijs willen doorreizen, maar tot een maand voor boeking is niet zichtbaar dat er een Thalys van Schiphol naar Parijs gaat. Dus boekt die reiziger maar alvast een vliegtrip van Amsterdam naar Parijs. Dit is volkomen overbodig als Thalys en Schiphol beter zouden samenwerken en veel eerder aansluitende treinverbindingen zichtbaar en vooral boekbaar zouden maken. Waarom is hier de afgelopen twee jaar niet in geïnvesteerd?’
Brinkman pleit voor meer samenwerking tussen reisorganisaties via de brancheorganisaties ANVR en VvKR enerzijds en Schiphol en de uitzendbureaus anderzijds.
‘Door tijdig de uitzendbureaus van data te voorzien zodat zij eerder en efficiënter de stroom van vakantiereizigers kunnen opvangen met het ‘just in time’ aanleveren van flexibele krachten aan Schiphol.
Brinkman pleit ervoor om gezamenlijk te werken aan de vlotte verwerking van de reizigersstroom, in plaats van tegenover elkaar te komen staan bij de rechter.
Foto: Ton Brinkman.