De aangekondigde ontslagronde bij Corendon, waar de komende tijd circa 100 banen verdwijnen, bestaat uit drie delen. Na advies van de ondernemingsraad wordt in de tweede helft van juli een definitief besluit genomen, zegt CEO Steven van der Heijden desgevraagd.
In de eerste plaats worden 20 tijdelijke contracten niet verlengd. De tweede stap, waarbij het contract van 45 medewerkers wordt beëindigd, staat gepland voor 1 september. De resterende 30 banen verdwijnen eventueel per 1 januari.
Die laatste stap heeft te maken met het feit dat in december het leasecontract van een toestel uit de Corendon-vloot afloopt.
‘En daar hoort natuurlijk ook bemanning bij. We hopen uiteraard dat het tegen die tijd duidelijk is dat het weer een stuk beter gaat om die mensen in dienst te kunnen houden. Maar als het niet zo is, ben ik bang dat we geen andere keus hebben dan om ook die laatste ronde uit te voeren. We hebben nog een behoorlijk aantal maanden om dat te beoordelen. Als de boekingen weer goed op gang komen, dan hopen we dat te kunnen vermijden. Zeker weten doen we dat natuurlijk niet.’
Het toestel verdwijnt uit de vloot omdat het leasecontract afloopt. ‘Tenzij we zien dat het heel erg goed gaat en de leasemaatschappij met een aanbod komt dat je niet kunt weigeren. Maar zo niet, dan gaat het toestel de vloot uit.’
Op de vraag hoe het herstel gaat, zegt Van der Heijden:
‘Ze zeggen altijd, een kinderhand is gauw gevuld. We zijn tegenwoordig al blij met een beetje. Maar we kunnen weer. Op 26 juni gaan we weer aan de bak, maar dat is natuurlijk nog heel kleinschalig. Een aantal van onze belangrijkste vakantielanden is gewoon nog niet open. Over Turkije is bijvoorbeeld nog niet echt duidelijkheid. Het is allemaal nog op heel beperkte schaal.’
Wat moet er in december gebeuren om het laatste deel van de ontslagen te vermijden?
‘Iedere reisorganisator is momenteel heel vroeg met het boekbaar maken van het programma voor zomer 2021. Dat is ook logisch, want je wilt je klanten die dit jaar hebben moeten annuleren en die een voucher hebben zo snel mogelijk in de gelegenheid stellen om dat voucher weer te gebruiken voor een toekomstige reis. Bij ons is een heel groot deel van het programma voor zomer 2021 al boekbaar. We moeten zien dat we daar tegen die tijd hoopgevende boekingsaantallen op zien verschijnen, willen we het besluit nemen om die laatste ronde per 1 januari niet uit te voeren. Het hangt in feite af van de vraag of je dat vliegtuig in de vloot houdt. De kans is vrij groot dat de tekenen van herstel op dat moment niet zo overtuigend zijn, dat je daarvoor een langjarig commitment aangaat door zo’n vliegtuig voor langere tijd vast te leggen. Zelfs bij een goed aanbod van de leasemaatschappij moet het nog steeds zo zijn dat verlenging gerechtvaardigd is doordat de boekingen weer fors zijn aangetrokken.’