
Drie grote luchtvaartbonden voor cabinepersoneel, verkeersvliegers en luchtvaarttechnici hebben dinsdag in de Tweede Kamer een petitie aangeboden tegen de voorgenomen nachtsluiting van Schiphol.
Dat gebeurde aan de vooravond van het debat in de Tweede Kamer over nachtsluiting van Schiphol, dat woensdag plaatsvindt.
Nachtsluiting op Schiphol zal vooral een negatieve impact hebben op Transavia, dat veel van haar vluchten in de nachtelijke uren maakt, zeggen de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT).
Transavia maakt momenteel gebruik van een derde van de nachtslots op Schiphol. De mogelijkheid om ’s ochtends vroeg te vertrekken en ’s avonds laat weer terug te kunnen keren, maakt dat de luchtvaartmaatschappij de vliegtuigen zo optimaal mogelijk kan inzetten. Door drie keer per dag heen en weer te vliegen blijft vliegen voor een grote groep Nederlanders bereikbaar, zegt Transavia.
Ruimte om nachtvluchten die naar de dag te verplaatsen is er niet, zeggen de vakbonden.
Ook de vrachtsector zal hard worden geraakt. De drie luchtvaartbonden waarschuwen voor verlies van werkgelegenheid en bereikbaarheid. Daarbij deden zij concrete suggesties om de luchtvaart stiller, schoner en sterker te maken, mét behoud van banen voor Nederland en zónder nachtsluiting.
‘Een beperkter aanbod van vluchten van en naar Schiphol jaagt onze passagiers de grens over en zal dus geen klimaatwinst opleveren, maar wel banenverlies’, zeggen de bonden.
‘Maar niet alleen voor luchtvaartpersoneel zullen de gevolgen groot zijn, ook de Nederlandse passagier zal de onvermijdelijke stijging van ticketprijzen voelen in de portemonnee.’
De luchtvaart is niet zomaar een bedrijfstak; het is de levensader die Nederland met de rest van de wereld verbindt, zeggen de bonden.
‘Denk aan (hulp)goederen die op het juiste moment op de juiste plek worden gebracht, de duizenden passagiers die op familiebezoek of op vakantie gaan, zakenreizigers die namens hun bedrijf de internationale handel op gang houden. Of aan de repatriëringsvluchten die Nederlanders veilig naar huis brachten ten tijde van de coronacrisis. Het is een sector die trots bijdraagt aan de economie en duizenden banen biedt aan mensen van verschillende opleidingsniveaus en achtergronden.’
Volgens de bonden zijn er zo’n 133.000 banen verbonden aan het Schipholcluster.
Volgens de bonden dreigt een schaduw over de Nederlandse luchtvaart te vallen. ‘Het idee van een nachtslot voor Schiphol zou niet alleen invloed hebben op de luchthaven zelf, maar ook op Transavia, TUI fly, vrachtvluchten en daarmee uiteindelijk op de portemonnee van iedere Nederlander. Met een door nachtsluiting beperkter aanbod van vluchten vanaf Schiphol, zullen de ticketprijzen voor Nederlanders onherroepelijk stijgen. En het zou de happy few die het kunnen betalen naar luchthavens over de grens jagen. Luchtvaart verbindt en is nu nog toegankelijk voor mensen met een kleinere beurs. Al die mensen die willen vliegen – en de vraag naar vliegreizen is hoger dan ooit – worden onvoldoende gehoord.’
Concurrerende luchthavens en luchtvaartmaatschappijen buiten Nederland en Europa staan klaar om de in Nederland geschrapte vluchten vanuit hun regio over te nemen. ‘Wij vrezen dat door dit soort maatregelen mensen enkel in hun auto de grens over rijden en vervolgens vanuit België of Duitsland vliegen. Geen klimaatwinst, maar wel banenverlies. Alleen Transavia is al goed voor zo’n 3.000 banen. Hoeveel daarvan zullen naar het buitenland verdwijnen? Daarnaast zal de vrachtsector in Nederland een enorme dreun krijgen. Veel van de belangrijkste Nederlandse exportproducten – bloemen, groenten en fruit – moeten snel en op tijd op hun bestemming komen. Welke gevolgen heeft een nachtsluiting voor deze sectoren?’
De bonden verwijzen naar het in januari dit jaar gepresenteerde plan voor een toekomstbestendige luchtvaart in Nederland.
Woensdag vindt het debat over nachtsluiting van Schiphol in de Tweede Kamer plaats. Ook daarbij zal er een delegatie van de VNC op de publieke tribune aanwezig zijn. (Foto Shutterstock).