
Bij de start van het boekingsseizoen heeft TUI de belangrijkste reistrends voor zomer 2025 op een rij gezet. Een opvallende trend is de opkomst van vintage vakanties.
Bij de selectie van de vijf belangrijkste trends keek TUI naar de al gemaakte vakantieboekingen voor komende zomer en vroeg ook haar reizigers-community naar trends. Dat leidde tot vijf reistrends voor 2025 en een overzicht van meeste geboekte bestemmingen op dit moment.
1. AI en vakantiekeuzes
Artificial Intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol bij het plannen van een vakantie. Eind 2024 was driekwart van de respondenten bekend met AI; een vijfde (16 procent) van hen gebruikte AI voor vakantie gerelateerde beslissingen, waar dat vorig jaar nog maar 9 procent was. AI wordt vooral ingezet voor tips over bezienswaardigheden, restaurants en activiteiten en voor praktische informatie zoals het weer. Van de AI-gebruikers overweegt 59 procent om zich te laten adviseren door een AI of virtuele assistent bij het plannen van hun vakantie. Dit toont een groeiende acceptatie van AI, ondanks de wens voor échte, ongefilterde beelden. AI helpt reizigers om snel en efficiënt de meest relevante en persoonlijke aanbevelingen te krijgen, wat de vakantieplanning aanzienlijk vergemakkelijkt.
2. Echte beelden en realistische informatie
Vakantiegangers willen authentieke beelden zien bij het kiezen van hun bestemming en accommodatie. Ruim 68 procent geeft de voorkeur aan video’s en ongefilterde foto’s, zoals 360-graden beelden en foto’s van andere reizigers. Hoewel influencers inspireren bij de keuze van een bestemming, zijn realistische details van het hotel cruciaal bij het boeken. Reizigers willen een eerlijk en gedetailleerd beeld van wat ze kunnen verwachten, zonder de verfraaiingen die vaak op sociale media te zien zijn. Dit helpt hen om weloverwogen beslissingen te nemen en teleurstellingen te voorkomen.
3. Individuele ervaringen op bekende bestemmingen
Bijna twee derde (60 procent) van de ondervraagden kiest voor grote, bekende bestemmingen, maar zoekt tegelijkertijd naar unieke, authentieke ervaringen zoals verborgen restaurantjes en onontdekte plekken. Deze informatie wordt vaak online gezocht of verkregen via (digitale) assistentie van de reisleiding ter plaatse. Reizigers willen het beste van beide werelden: de voorzieningen en veiligheid van populaire bestemmingen, gecombineerd met de charme en exclusiviteit van minder bekende plekken.
4. Vertrekken vanaf luchthavens over de grens
Nederlandse vakantiegangers vertrekken steeds vaker vanaf luchthavens net over de grens. Een derde (37 procent) overweegt dit het komende jaar. Van hen geeft 82 procent de lagere prijzen als voornaamste reden, gevolgd door gunstige vluchttijden (39 procent) en nabijheid van de woonplaats (32 procent). Het gebruik van buitenlandse luchthavens kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, wat vooral aantrekkelijk is voor prijsbewuste reizigers. TUI verwacht dat het vertrek vanaf luchthavens in de buurlanden verder zal toenemen. Denk dan aan Brussel, Antwerpen en Düsseldorf, Weeze en Keulen.
5. Nostalgie en vintage vakanties
De huidige hectische samenleving wekt een verlangen naar rustiger tijden. Dat werkt nostalgie in de hand, ook op het gebied van vakantie. 71 procent van de ondervraagden heeft weleens nostalgische gevoelens en 67 procent laat dit meewegen in zijn vakantiekeuze. Gevraagd naar een toelichting geven de ondervraagden aan dat ze graag terugkeren naar een bestemming waar ze als kind geweest zijn, herinneringen willen ophalen aan eerdere vakanties, authenticiteit en rust willen en de vrijheid en eenvoud van vroeger ervaren.
TUI ziet dat terug in een groeiende belangstelling voor bepaalde bestemmingen zoals de Balkanlanden, vooral Kroatië, Noord-Macedonië en Albanië. Deze plekken bieden een authentieke en nostalgische vakantiebeleving. Reizigers zoeken naar eenvoud, rust en de charme van vroeger, wat hen helpt om te ontsnappen aan de hectiek van het moderne leven. Met ouderwetse prijzen als 1,50 euro voor een kopje koffie en uitzicht op het meer van Ohrid. Albanië is op de kaart gezet door influencers de afgelopen jaren, ook de jongere generatie is gecharmeerd van de nostalgische en pure uitstraling van deze opkomende vakantiebestemming.
Weer
Deze trends geven een beeld van de veranderende voorkeuren van Nederlandse vakantiegangers en de invloed van technologie en maatschappelijke ontwikkelingen op hun reisgedrag, zegt TUI. Ook is aangetoond dat extreme weersomstandigheden beperkte invloed hebben op de vakantiekeuze voor komende zomer; de helft van de reizigers (52 procent) zegt dat het weinig tot geen invloed heeft, terwijl een derde (32 procent) enige invloed ervaart. Slechts 7 procent geeft aan dat extreem weer veel invloed heeft op de komende zomervakantie.
Wanneer reizigers zelf extreme weersomstandigheden hebben meegemaakt, overweegt 73 procent een andere bestemming en de helft (50 procent) een andere periode. Dit benadrukt dat persoonlijke ervaringen met extreem weer een grotere rol spelen in de besluitvorming dan algemene klimaatberichten.
Hoewel het nog vroeg is in het boekingsseizoen, is al zichtbaar welke bestemmingen de voorkeur hebben van de Nederlandse vakantieganger in 2025. De top drie vliegvakanties is al jaren hetzelfde, maar er zijn opvallende stijgers. TUI biedt wereldwijde vakanties aan met verschillende soorten van vervoer. Jaarlijks boeken zo’n 1,7 miljoen Nederlanders hun vakantie bij TUI.
Vliegvakanties Europa
1. Spanje
2. Griekenland
3. Turkije
Opvallende stijger in de zomer is Egypte; ook Kroatië en Albanië laten een aanhoudende groei zien.
Verre Vliegvakanties
1. Curaçao
2. Bonaire
3. Bali
De Dominicaanse Republiek is aan een revival bezig; Zanzibar is populair in combinatie met een safari op het vasteland van Tanzania.
City-Trips
1. New York
2. Valencia
3. Lissabon
Autovakanties
1. Italië
2. Denemarken
3. Kroatië
In de echte hoogseizoenmaanden juli en augustus staat Kroatië op de tweede plaats; Slovenië is met een opvallende opmars bezig.
Tours en rondreizen
De westkust van Amerika is erg populair, maar ook Zuid-Afrika, Tanzania en in het Verre Oosten zijn Thailand en Sri Lanka veel gevraagd als rondreisbestemming komende zomer. (Albanië, archieffoto TravMagazine).
Bij Onsite360-CampingView360 merken we dat een eerlijk en compleet beeld van een locatie ontzettend gewaardeerd wordt, zowel door ondernemers als gasten.
En goed beeld vooraf draagt bij aan een geslaagde vakantie, tevreden gasten en goede reviews.