'Vakantiepassagier wordt gediscrimineerd’ - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

‘Vakantiepassagier wordt gediscrimineerd’

Door: | 9 januari, 2020

Ondanks de krapte zijn in 2019 op Schiphol 4.000 slots ongebruikt gebleven. Dat blijkt uit een rapportage van Schiphol. ‘In een tijd van grote schaarste aan slots op Schiphol, zoals nu, is dat op z’n minst heel raar’, stelde ANVR-voorman Frank Oostdam donderdagavond op de nieuwjaarsreceptie in Kasteel De Hooge Vuursche in Baarn.

‘Dat betekent omgerekend dat 40.000 vakantiegangers afgelopen jaar niet vervoerd konden worden.’

Oostdam stelde in zijn nieuwjaarspeech de Luchtvaartnota van het kabinet aan de orde, die de komende weken verschijnt. Hoewel de nota nog niet klaar is, zijn de afgelopen maanden al veel onderdelen gelekt.
‘Ik hoop dat er toekomstgerichte beslissingen in staan. Ik hoop niet dat de overheid kiest voor voor selectiviteit en segmentering, maar juist voor meer diversiteit. Diversiteit in airlines, bestemmingen en type passagier. We hebben het wel over een nota waarin het beleid voor de komende 30 jaar, dus tot 2050, wordt bepaald.’
Oostdam doelt onder andere op de ondergeschoven rol van vakantievervoer. Zo worden netwerk-carriers beter gewaardeerd dan airlines die point-to-point vervoer aanbieden.

Overstappen
Anders gezegd: de transferpassagier, die op Schiphol alleen maar overstapt, wordt hoger gewaardeerd dan de leisure-passagier. Ook wordt de zakenreiziger meer gewaardeerd dan de vakantieganger. ‘Terwijl juist blijkt dat business en leisure elkaar versterken. Veel zakenbestemmingen kunnen alleen worden gevlogen dankzij het aantal leisure-passagiers. Overigens blijkt dat de Nederlandse economie meer verdient aan leisure-passagiers dan aan transfervluchten. We verzetten ons tegen elke vorm van discriminatie van leisure-vluchten. Het is raar dat opstappende passagiers op Schiphol worden gediscrimineerd ten opzichte van overstappende passagiers. We moeten ervoor waken dat de Nederlandse vakantieganger in de toekomst geen gebruik meer kan maken van Schiphol en dat we de luchthaven overlaten aan overstappers.’

De ANVR gaat samen met de ANWB een klantenpanel opzetten om een beeld te krijgen van de passagier die gebruik maakt van Schiphol. Op die manier wil de ANVR ‘de zwijgende meerderheid’ van de Nederlandse bevolking in kaart brengen. (Foto Shutterstock).

(Visited 261 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.