
Ondanks de hoge inflatie heeft de Nederlandse consument het vakantiegeld nog niet ingezet als extra buffer tegen dalende koopkracht.
Het aantal aankopen in de twee weken waarin de meeste Nederlanders hun vakantiegeld ontvangen, is vrijwel gelijk aan dezelfde periode in 2019. Het geld wordt dus niet opgepot, concludeert ICS, marktleider in het uitgeven van creditcards in Nederland.
Hoewel de uitgaven van de Nederlandse consument in mei niet sterk afwijken van het uitgavenpatroon in voorgaande jaren, wordt bij een aantal specifieke producten wel meer uitgegeven. Het gaat om week 21 en 22, de periode waarin de meeste Nederlanders hun vakantiegeld ontvangen.
Hierbij spant entertainment de kroon (+26 procent t.o.v. twee weken ervoor), met uitgaven aan attractieparken, film, theater en sport.
Ook uitgaven aan reizen (+11 procent) stijgen traditioneel na het storten van het vakantiegeld.
Zo stegen de uitgaven aan accommodaties met 13 procent en blijken vooral buitenlandse campings (+30 procent) populair, gevolgd door hotels (+12 procent).
Nederlanders lijken er vooralsnog niet voor te kiezen de hand op de knip te houden, Glenn Mac Donald, de Chief Commercial Officer van ICS.
´Ook is nog steeds sprake van een inhaalvraag en zien we bijvoorbeeld dat veel mensen na twee jaar corona behoefte hebben aan vakantie en ontspanning. Verder kunnen we niet uitsluiten dat consumenten sommige uitgaven nu doen, omdat zij wat extra financiële ruimte hebben. Het is voor veel mensen immers onzeker hoe hun financiële situatie er straks uitziet.´ (Foto Shutterstock).