De 50-ste editie van de Vakantiebeurs heeft het aantal bezoekers dit jaar licht zien dalen. Het aantal bleef evenwel boven de 100.000, de norm die beursmanager Bart Meijer zichzelf had gesteld.
Het totale aantal kwam dit jaar uit op 101.000. Vorig jaar waren er in totaal nog 103.000 bezoekers. Op de Vakdag waren er 12.200 bezoekers. Dat is meer dan de 11.775 van vorig jaar.
‘We hebben positieve signalen ontvangen van standhouders dat de beurs ook commercieel een succes was. We willen laten zien hoe relevant een live event is. De exposanten zijn erg tevreden. We hebben laten zien dat we kwaliteitsbezoekers hebben.’
Na de introductie van een nieuw beursconcept vorig jaar, heeft Meijer dit jaar de rebranding gelanceerd, en de beurs met een festival-concept meer beleving gegeven.
‘Hiermee kunnen we op de langere termijn laten zien dat we relevant zijn voor bezoekers en exposanten.’
De Vakantiebeurs ging dit jaar van start met een drukbezochte Vakdag, Ook het nieuwe concept van TUI, dat op de beurs de eerste editie van TUI Insights lanceerde, waarbij reisagenten in contact konden komen met leveranciers van over de hele wereld, leidde op de Vakdag tot een drukbezochte TUI-stand.
Meijer is ook kritisch. Het tweedaagse event Travel Talent, dat deze editie zijn première beleefde, trok circa 1.000 studenten naar de sessies. Studenten konden hier podiumgesprekken bijwonen met ervaren rotten uit het reisvak. ‘Dat aantal is lager dan ik vooraf had gedacht’, zegt Meijer. ‘Ik hoopte op uitverkochte sessies. Ook op de banenmarkt was het rustiger dan gedacht. Dat betekent dat we volgend jaar vooraf meer richting scholen moeten communiceren. Want dat we ermee doorgaan, staat als een paal boven water.’
De tweede editie van het Travel Congress, dat net als vorig jaar een dag voor de Vakdag werd gehouden in samenwerking met de ANVR, bracht 309 branchepartners naar de Jaarbeurs. ‘Inhoudelijk hadden we weer een erg sterk programma, dus daar gaan we zeker ook mee door. We hebben vorig jaar gehoor gegeven aan de roep om verandering en daar gaan we ook voor de volgende editie mee door.’
Op een van de consumentendagen ontving Meijer een bezoekster die alle 50 edities van de Vakantiebeurs heeft bezocht. Zij werd ontvangen met bloemen.