De nieuwe koers die de Vakantiebeurs bij de jongste editie is ingeslagen, wordt komend jaar voortgezet en verder uitgebouwd. Dat begint met een compleet nieuwe look & feel inclusief nieuwe website, die dinsdag wordt gelanceerd. ‘De nieuwe website is zoals een eventwebsite hoort te zijn, aantrekkelijk en ook geschikt voor gebruik op mobiel’, zegt beursmanager Bart Meijer. De nieuwe website is een eerste aanzet voor de verdere vernieuwing van de Vakantiebeurs.
De beurs groeit door naar een festivalachtige beleving die inspireert en zo een eindeloos verlangen naar vakantie moet creëren bij de bezoeker. ‘Dat komt terug in de huisstijl, in ons nieuwe logo en in de campagnestijl.’
De nieuwe koers van de Vakantiebeurs werd in januari dit jaar ingezet. De beurs was een dag korter en bovendien was de beursvloer compacter opgezet. De vakdag was verschoven naar de woensdag. Consumenten konden van donderdag tot en met zondag terecht. In totaal passeerden 103.312 mensen de deuren van de Jaarbeurs. Dat was boven de grens van 100.000, waarop Meijer had ingezet. ‘Uiteindelijk hebben we op elke consumenten-dag meer bezoekers binnen gehad dan het jaar ervoor.’ De compactere beursvloer leidde ertoe dat er een gezellige sfeer ontstond, de beurs overzichtelijker was en bezoekers minder grote afstanden hoefden te lopen. Met uiteindelijk als resultaat meer traffic langs de stands van de exposanten.
De Vakantiebeurs gaat in januari de viering van zijn 50-ste verjaardag koppelen aan 50 jaar geschiedenis van de reisbranche in Nederland.
Meijer wil dit jaar verder inzetten op de festivalbeleving op het event en daarmee inzetten op het vergroten van het bezoekersaandeel van specifieke doelgroepen. Daarmee wil hij het aantal nieuwe bezoekers uitbreiden. Circa twee derde van de bezoekers, ofwel 70 procent, is repeater.
Meijer gaat meer focussen op gezinnen, in de leeftijd van 30 tot 45 jaar, met kinderen. ‘De doelgroep tussen 30 en 45 jaar is opgegroeid met festivals en daar sluit een dagje uit op een bruisende Vakantiebeurs al prima op aan. Die doelgroep heeft echter nog vaak een verkeerd, ouderwets, beeld van een beurs. Daar willen wij met onze nieuwe marketingcampagne verandering in gaan brengen.’
Meijer zet voor de komende editie van de beurs in op groei. ‘De beurs valt dit jaar gunstiger, van 15 tot en met 19 januari, dus niet meteen na de feestdagen. En met nieuwe doelgroepen naast onze vast kern kan het alleen maar drukker worden.’
Bekijk hier de speciale promotiefilm voor de Vakantiebeurs 2020.