De uitstoot van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen met passagiersvluchten is de afgelopen vijf jaar flink gestegen. Dat zegt de NOS, die cijfers heeft opgevraagd bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
TUI Airlines Nederland staat bovenaan met een stijging van 74 procent, gevolgd door Corendon (70 procent), Transavia (33 procent) en KLM (18 procent).
De luchtvaart is hiermee een buitenbeentje, want vrijwel alle sectoren laten een daling van de CO2-uitstoot zien. blijkt uit gegevens van de NEa. Het gaat hier om de uitstoot van vluchten binnen Europa.
In absolute cijfers had KLM de afgelopen jaren verreweg de meeste CO2-uitstoot, omdat KLM veel meer vluchten uitvoert dan de andere airlines. De NEa ziet toe op de naleving van het Europese emissiehandelssyteem. Van de sectoren die onder dit systeem vallen, lieten alleen de cement- en glasproductie de afgelopen vijf jaar nog een kleine stijging zien. Alle andere sectoren brachten hun uitstoot naar beneden. ‘De luchtvaart gaat tegen de trend in, zegt Maaike Breukels van de NEa.
Compensatie
De luchtvaart heeft nu nog maar een klein aandeel in de landelijke uitstoot. Op jaarbasis is die op dit moment vergelijkbaar met de uitstoot van 600.000 huishoudens. ‘Maar als die trend doorzet, dus als de andere sectoren blijven dalen en de luchtvaart blijft stijgen, dan zal het aandeel van de luchtvaart groter worden’, zegt Breukels van de NEa.
Zij verwijst naar de Europese luchtvaartautoriteit (EASA), die zegt dat het aantal vluchten van de Europese luchtvaartsector de komende twintig jaar meer dan 40 procent groeit ten opzichte van 2017.
De luchtvaart zorgt op dit moment voor relatief veel broeikasgassen. Iemand die heen en terug vliegt naar New York, zorgt voor evenveel uitstoot als een gemiddeld persoon die een jaar lang z’n huis verwarmt, zegt de Europese Commissie. ‘Als de wereldwijde luchtvaart een land was, zou het in de top-10 van grootste uitstoters staan.’
De groei wordt deels gecompenseerd door technologische verbeteringen, zuinige toestellen en meer efficiëntie. Er wordt vooral ingezet op biokerosine en compensatie van de uitstoot.
Reactie
KLM laat in een reactie aan de omroep weten het klimaat serieus te nemen. ‘Maar de luchtvaart heeft de uitdaging dat er nog geen goed alternatief is voor het gebruik van fossiele kerosine.’ Wel streeft KLM ernaar om zuiniger te vliegen en om steeds meer duurzame brandstof te gebruiken.
‘Bovendien hebben we de ambitie gezet om in 2030 een absolute CO2-reductie van 15 procent te hebben gerealiseerd ten opzichte van 2005. Dit is een stap naar de 2050-doelstelling van de internationale luchtvaartorganisatie IATA om de netto CO2-uitstoot van de luchtvaart met 50 procent te verminderen in 2050 ten opzichte van 2005.’
TUI
TUI wijst erop dat de maatschappij steeds meer vliegtuigen heeft en dat als gevolg daarvan ook het aantal vluchten is gegroeid. ‘Dit zegt niets over de uitstoot per passagier per kilometer’, zegt de airline in een reactie. ‘Om de daadwerkelijke milieu-impact te bepalen, is het van belang dat er wordt gekeken naar de uitstoot per passagier per kilometer. Deze is bij TUI de afgelopen tien jaar met 21 procent afgenomen.’
Er wordt volgens TUI geïnvesteerd in schonere vliegtuigen en er wordt bij iedere vlucht gestreefd naar een zo hoog mogelijke bezettingsgraad en een zo efficiënt mogelijk brandstofverbruik.
KLM kwam eerder deze maand met het duurzaamheidsplan ‘Fly responsibly’. Het roept passagiers op om extra te betalen voor het compenseren van tickets, en zegt meer in te willen zetten op biobrandstoffen. Ook wijst de KLM op alternatieven voor korte afstanden, zoals de trein.