TUI Group heeft in de eerste helft van boekjaar 2019 een beduidend slechter resultaat behaald dan vorig jaar. De omzet liet echter een plus zien. Topman Fritz Joussen verwacht een ‘solide financieel jaar’’, stelde hij woensdag bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers.
TUI Group sloot de eerste helft van het boekjaar af met een aanzienlijk lagere Ebita (resultaat voor belastingen) dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet in de eerste helft van het fiscale jaar, dat loopt van oktober 2018 tot en met maart 2019, steeg echter met 1,7 procent naar 6,7 miljard euro.
Maar mede door eenmalige effecten steeg het (typerend voor de branche) verlies in het eerste halfjaar van 169,7 tot 300,6 miljoen euro. Dat komt overeen met een verslechtering van 77 procent. ‘Dit cijfer, evenals de omzet, ligt in lijn met onze verwachtingen’, zegt Joussen.
Joussen had eind maart de winstverwachting voor het lopende boekjaar al aanzienlijk verlaagd van 1,2 naar circa 1 miljard euro. Belangrijke reden hiervoor was het vliegverbod voor de Boeing 737 MAX, TUI Group werd hierdoor gedwongen extra vluchtcapaciteit in te huren. Aanvankelijk was TUI Group nog uitgegaan van een winstgroei van tien procent voor het boekjaar 2019/20.
Spanje
Volgens TUI Group worden de cijfers over de eerste zes maanden ook belast door verschuivingen in reistrends en bestemmingen. Zo is in Spanje sprake van overcapaciteit, vooral op de Canarische Eilanden. Dat leidde tot lagere marges, met een impact op omzet en de winst in de eerste helft van het jaar.
Tegelijk wordt goed geboekt op Turkije en het oostelijk deel van de Middellandse Zee. Aangezien dit vooral zomerbestemmingen zijn, is het positieve resultaat pas in de tweede helft van het boekjaar zichtbaar.
Ook de goede boekingen en goede resultaten (22 miljoen euro) voor de Paasvakantie, in april dit jaar, zijn pas in het derde kwartaal van het boekjaar zichtbaar. Bovendien werd de start van het boekjaar beïnvloed door de ongewoon lange en hete zomer in Noord-Europa, die nog lang nawerkte.
Cruises
Het cruisesegment deed het goed bij TUI Group. Het resultaat (Ebita) steeg in het eerste halfjaar met 13,6 procent naar 106,4 miljoen euro (was 93,7 miljoen). Er was sprake van een stijging van de gemiddelde prijzen en constante bezettingsgraad (Marella Cruises, Hapag-Lloyd Cruises) of constant hoge gemiddelde tarieven (TUI Cruises).
De boekingen voor zomer 2019 (per 5 mei 2019) zijn drie procent lager dan vorig jaar. Van het zomerprogramma is 59 procent verkocht (was vorig jaar om deze tijd 62 procent). De gemiddelde prijzen zijn met één procent gestegen. De marges liggen lager in vergelijking met vorig jaar. Voor de tweede helft van het jaar verwacht TUI Group een aanzienlijke groei in het segment Holiday Experiences, vanwege het geïntegreerde bedrijfsmodel en investeringen in gedifferentieerde producten.
MAX
En dat is de nog de Boeing 737 MAX, het vliegtuigtype dat wereldwijd aan de grond staat. TUI heeft 15 toestellen van het type toestel in de UK en Benelux. Voor de toestellen, die vooral naar de Canarische Eilanden en Kaapverdië werden ingezet, heeft TUI vervangende capaciteit ingehuurd.
Dat kost TUI Group circa 200 miljoen euro. Als in de loop van mei niet duidelijk wordt of de 737 MAX vanaf midden-juli weer mag vliegen, moet TUI langer vervangende toestellen inhuren. De kosten kunnen dan oplopen tot 300 miljoen euro.